FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/05/2018

Har jag underhållsskyldighet för min mans barn?

Hej, Jag och min sambo ska gifta oss. Han har tre barn sen tidigare som endast bor hos oss varannan helg och han betalar underhållsbidrag för alla tre. Jag får själv underhållsbidrag från mitt ex då vår dotter inte bor där mer än någon helg ibland utan alltid hos oss, Vi har även min äldre dotter som bor heltid hos oss (alltså inte samma pappa). Jag undrar nu... När vi gift oss.. Blir JAG skyldig att betala underhåll för hans tre barn? Kommer bidraget räknas om automatiskt och grundas på våra gemensamma inkomster? Jag har försökt läsa både på FK, socialstyrelsen och förldrabalken men den är inte helt tydlig. jag behöver ett tydligt svar på detta då jag vill bara beredd. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet hittar du i 7 kap Föräldrabalken (FB).

Har jag underhållsskyldighet för min mans barn?
Som styvförälder kan du behöva betala underhåll för dina styvbarn. Det förutsätter dock att du är gift med barnens vårdnadshavare, dvs din nuvarande sambo, eller att ni har ett gemensamt barn tillsammans. Utöver det krävs även att ni varaktigt bor tillsammans med barnen. (7 kap. 5 § 1 st FB)
Om ni gifter er kan du alltså bli underhållsskyldig för din mans barn, men det förutsätter att ni bor med barnen varaktigt. Eftersom hans barn endast är hos er varannan helg bor de inte varaktigt med er utan med barnens andra förälder och du blir därför inte underhållsskyldig.
Då din dotter bor varaktigt hos er kan dock din sambo vara skyldig att betala underhåll för din dotter ifall ni gifter er.

Hur bestäms underhållsskyldigheten?
En styvförälders underhållsskyldighet bestäms på samma sätt som andra föräldrars. Underhållsskyldighet bestäms alltså utifrån vad som är skäligt i förhållande till barnets behov och er ekonomiska förmåga. (7 kap. 1 § samt 5 § andra stycket FB). Det är dock inte tänkt att en styvförälders underhållsskyldighet ska ersätta föräldrarnas ansvar, det ska istället ses som ett extra ansvar utöver det som föräldrarna är skyldiga att bidra till, detta för att barnet ska få så hög standard på sin levnadsmiljö som möjligt.

Sammanfattningsvis är du alltså inte underhållsskyldig för din mans barn om ni gifter er, så länge barnen inte skulle börja bo hos er varaktigt.

Jag vill även tipsa dig om att du kan boka ett personligt webbmöte med en handläggare på försäkringskassan där du kan ställa frågor om underhåll. Mötet kan du boka här.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare