Har jag upphovsrätt till min Instagramfilm? Kan en TV-kanal använda filmen utan min tillåtelse?

Hej.

Jag har filmat och klippt ihop en video som jag lagt upp på instagram. Videon användes sedan i ett inslag hos en TV-kanal och ligger nu uppe på deras kanaler, utan att jag namngetts eller frågats.

Artisten som är med i inslaget har "godkänt" videon då den ligger uppe på hans instagram också, men det är inte han som äger videon, det är jag. Artisten har aldrig betalat eller fått videon av mig.

Har jag rätt till att kräva nån slags ersättning? Enligt mig har artisten ingen befogenhet att bestämma huruvida min video sprids, speciellt inte utan min vetskap eller att jag creddas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den "rätt" den som skapat en film har kallas för upphovsrätt. Jag kommer att gå igenom vad som krävs för att få upphovsrätt, och vad man har rätt till när man har upphovsrätt till sitt verk.

Vad krävs för att få upphovsrätt?

Vem får upphovsrätt?

Den som har skapat ett verk får upphovsrätt, se 1 § upphovsrättslagen (URL). Man kan få upphovsrätt för ett filmiskt verk, se 1 kap. 1 § 4 punkten URL. Alltså kan du som skapare av filmen få upphovsrätt.

Har artisten upphovsrätt?

Nej, det är du som har skapat filmen. Du har upphovsrätt till filmen, med de rättigheter som jag kommer att gå igenom nedan.

Vad krävs för att jag ska få upphovsrätt?

När det gäller upphovsrätt så finns det regler från både svensk rätt och EU-rätt. Jag kommer här att redogöra kort för vad de båda säger om vad som krävs för att man ska få upphovsrätt för ett verk.

Enligt svensk rätt så ska verket ha "verkshöjd", alltså vara "höjt till viss grad av självständighet och originalitet". Enligt EU-rätt så finns det ett originalitetskrav, verket ska vara "upphovsmannens egna intellektuella skapelse".

När det gäller din film så har jag tolkat det som att du har filmat och klippt ihop en film. Då ett filmiskt verk kan få upphovsskydd, och det är du som har skapat filmen, så ska man bedöma huruvida filmen har verkshöjd och originalitet. Om du har klippt filmen på ett sådant sätt att den särskiljer sig från liknande filmer så skulle jag bedöma att filmen mycket väl kan uppfylla kraven för upphovsrätt.

Vad har jag rätt till när jag har upphovsrätt?

Ensamrätt – rätten att vara den enda som får använda verket

När man har upphovsrätt till ett verk så har man en ensamrätt. Ensamrätten omfattar bland annat:

Rätten att framställa exemplar av verket (till exempel CD-skivor/USB-minnen) Rätten att göra verket tillgängligt för allmänheten

Det finns inskränkningar i ensamrätten, alltså handlingar som inte bryter mot din ensamrätt. Ett exempel på det är kopior för privat bruk (2 kap. 12 § URL).

Det som är intressant i ditt fall är rätten att göra verket tillgängligt för allmänheten, närmare bestämt rätten att göra en överföring till allmänheten. För att bryta mot din ensamrätt till verket så ska TV-kanalen ha gjort en överföring till allmänheten. En överföring till allmänheten har två krav: överföring och allmänhet. En överföring sker via nätet. Allmänhet är ett obestämbart antal personer, som dessutom ska vara en ny publik, alltså en publik du som skapare inte tänkt dig. När du lade ut filmen på Instagram så hade du din följarskara som tilltänkt publik. Då TV-kanalen har helt andra följare så kan det alltså tolkas som att de tillgängliggjort din film till en ny publik, och därför gjort intrång i din ensamrätt.

Namngivelserätten – rätten att namnges

Den som har skapat ett verk har även en ideell rätt som innebär att den som skapat ett verk ska namnges. Alltså ska den som använder din film ange att det är du som har skapat filmen (1 kap. 3 § 1 stycket URL).

Vad har jag rätt till?

Om din film uppfyller "verkshöjd" och "originalitet" så har du upphovsrätt. Då är det två slags rättigheter som är intressanta i ditt fall: rätten att namnges samt rätten att överföra verket till allmänheten. Om TV-kanalen har tillgängliggjort ditt verk utan din tillåtelse till en ny publik över nätet, så har de gjort intrång i din ensamrätt. De har dessutom inte namngett dig, vilket är ett intrång i din ideella rätt.

Vad kan jag kräva?

Jag rekommenderar att du tar kontakt med TV-kanalen. Beroende på vad du vill uppnå så kan du bl.a. kräva:

Att de tar bort filmen Att de namnger dig som skapare Ersättning för intrånget

Ersättningsskyldighet

Den som utnyttjat ett verk på ett sätt som är otillåtet enligt URL ska betala en skälig ersättning till upphovsrättsinnehavaren (7 kap. 54 § 1 stycket URL ). Den skäliga ersättningens storlek är jag inte säker på, då det beror på vad som är en vanlig ersättning för sådana intrång i branschen. Du skulle kunna kräva ersättning för den vinst TV-kanalen gjort på grund av din film, men det kan vara svårt att räkna ut. Du skulle istället kunna se på vad som är den brukliga ersättningen för intrång i ensamrätten och namngivningsrätten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hilda JeppssonRådgivare