Har man försörjningsplikt eller underhållsskyldighet gentemot sin sambo?

Sjuk sambo är det min skyldighet att ta hand om honom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du har någon försörjningsplikt eller underhållsskyldighet gentemot din sambo som är sjuk. Jag kommer nedan redogöra för vad som generellt gäller i sin situation som sambo.

Det finns ingen lagstadgad försörjningsplikt eller underhållsskyldighet för sambor

När man är sambor omfattas man av sambolagen och till skillnad från reglerna som gäller för gifta makar finns det varken försörjningsplikt eller underhållsskyldighet mellan sambor. Detta innebär att du inte har några juridiska skyldigheter gentemot din sambo.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare