Har man rätt att publicera bilder man tagit på offentliga platser?

Hej! Jag har fotograferat ett nostalgiskt, gammalt bilsäte (troligen en Cadillac 59:a) som gjorts om till en soffa med armstöd av bilens fenor (lampor kvar) samt tydlig och synlig registreringsskylt. Den står inne på ett café som inte har någon skylt med fotoförbud uppsatt. Får jag publicera min bild på internet eller sociala medier, utan att fråga någon, eftersom soffan finns tillgänglig för allmänheten? Tack!

Lawline svarar

​Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler som berör rätten att publicera fotografier återfinns i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL)

Utgångspunkt

Den som skapar ett litterärt eller konstnärligt verk har ett skydd, vilket kallas för upphovsrätt. Skyddet innebär att endast den som skapat verket har rätt att framställa exemplar och överföra verket till allmänheten, om man inte lämnar samtycke till annan att få göra det (2§ URL). Det innebär att ingen annan har rätt till att göra detta, om inte upphovsrättsinnehavaren lämnar samtycke till det. Dessutom har man rätt att bli namngiven på bilderna och bilderna får heller inte ändras på ett kränkande sätt (3§ URL)

Har fotografiet upphovsrätt?

Bilder kan omfattas av upphovsrätten (1§ p. 5 URL). För att ett verk ska ha upphovsrätt krävs det att bilden ska ha verkshöjd. Det innebär att verket ska vara tillräckligt originellt. Man kan bedöma detta genom att fråga sig om risken är minimal för att någon annan ska kunna skapa en likadan bild, utan att ha sett ens egen bild. Om risken anses vara minimal anser man ha upphovsrätt till verket. I sådana fall uppkommer skyddet direkt, det behövs alltså ingen registrering eller liknande (1§ URL). Ett fotografi på en soffa som står på ett café har troligen inte så pass mycket originalitet att man kan anse att verket är upphovsrättsligt skyddat. Möjligheten finns att någon annan går in på cafét och tar en likadan bild.

Kan fotografier skyddas på annat sätt?

Även om fotografiet inte kan skyddas av upphovsrätten, så kan man få skydd för närstående rättigheter till upphovsrätten. Detta innebär att den som tar en bild också har rätt att skapa exemplar av bilden, samt sprida dessa (49 a§ URL). Detta innebär i ditt fall att du har rätt till att publicera din bild på internet eller sociala medier. Det innebär också att du har ett skydd genom att ingen annan får publicera ditt fotografi utan lov. Detta skyddet sträcker sig till 50 år från det att bilden togs (49 a§ st 3 URL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare