Har min sambo rätt till lägenheten jag köpte innan vi blev ett par?

Hej, Jag köpte en lägenhet 2016 och betalade samtidigt in en bokningsavgift på 100.000kr för en nyproduktion med inflyttning i Januari 2018. Blev sambo 2017 och hon flyttade in i min första lägenhet och vi båda flyttade till den nya lägenheten nu i Januari. Behöver vi skriva något samboavtal för att jag ska säkra upp lägenheten om förhållandet skulle ta slut? Eller räcker det att när jag skrev på kontrakt att jag skulle köpa lägenheten hade planer på att bo där själv? Så den är inte köpt med tanken för en gemensam bostad. Jag står på alla lån och kontrakt för lägenheten, hon är endast skriven på samma adress.Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboskap finns i sambolagen.

Bodelning sker i ett samboförhållande endast om någon av samborna begär detta (8 §). I en bodelning ingår endast samboegendom, vilket är sambornas gemensamma bostad och bohag förutsatt att detta förvärvats för gemensam användning (3 §). Avsikten med köp av egendom avgör alltså om det ska ingå i en bodelning eller inte. Eftersom du köpte lägenheten innan ni var ett par och utan avsikt att ni skulle bo där tillsammans utgör lägenheten inte samboegendom och ska därför inte ingå i en eventuell bodelning. Din sambo har alltså inte rätt till lägenheten i en eventuell bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare