Har min tidigare sambo rätt till hälften av värdet av vår soffa?

Hej Har en fråga angående om delning efter varit sambo. Vi köpte en soffa och hon vill jag köper ut henne. Jag vill ej ha soffan och vill sälja den men hon kräver pengar av mig. Har lagt ut den på försäljning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du och din tidigare sambo hade köpt en soffa, där din tidigare sambo nu vill att du köper ut henne, och du undrar nu vad som gäller vid fördelningen av soffan. Utifrån frågan tolkar jag att soffan utgör samboegendom.

Den reglering som aktualiseras är den så kallade sambolagen

Samboegendom

I en bodelning mellan sambos ingår så kallad samboegendom. Det är parternas gemensamma bohag och bostad, under förutsättning att den införskaffats för gemensam användning, i enlighet med sambolagen 3 §. Egendomen kan tillhöra och vara förvärvad av bara en av parterna men ändå vara kategoriserad som samboegendom. Med sambors gemensamma bohag avses enligt sambolagen 6 § möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet och som inte används uteslutande av den ena sambon.

Fördelning av samboegendom

I enlighet med sambolagen 8 § gäller att när ett samboförhållande upphör, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.

Enligt huvudregeln så har parterna rätt till likadelning av vad som utgör samboegendom. Först görs en inventering av vad som ingår i bodelningen (12 §). Skulder som hör till samboegendomen ska räknas av innan hälftenfördelningen (13 §). Sedan adderar man värdet av samboegendomen och i slutänden ska vardera parten få ett lika stort värde på sin lott (14 §).

Sammanfattande bedömning i ditt fall

Alltså, har din sambo rätt att få hälften av det totala värdet (minus skulder) av samboegendomen. Detta kan således innebär att hon har rätt till hälften av värdet på soffan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare