Har sambor rätt till hus som är köpt innan samboskap?

Hej

Sambo förhållande som upphör

Min fråga är vad gäller reglerna runt detta:

Jag flyttade in i hans hus och snart där på stod vi och skulle bestämma om vi skulle flytta eller renovera. Vi gjorde valet att bo kvar och ha huset tillsammans för gemenskap användning. Huset är nästan totalrenoverat men han står fortfarande själv som ägare. Vi har var sambos i 7 år och byggt ett liv tillsammans i huset anpassat för oss båda.

Är det kört att hävda någon rätt för huset när han hade huset när vi träffades?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (SamboL) reglerar frågor kring samboförhållande och är tillämplig lag för din fråga.

Vad är samboegendom?

Huvudregeln är att det som köps för gemensam användning är samboegendom (3 § SamboL). Det som är samboegendom är det som kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning vid samboförhållandets upphörande. För att en bodelning ska ske måste någon av samborna begära det. Om ingen av samborna begär bodelning kommer bodelning inte att ske (8 § SamboL).

Sambors gemensamma bohag och bostad utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensamt bruk. Till samboegendom räknas inte gåvor, arv eller testamente med villkoret att det ska vara ena sambons enskilda egendom (4 § SamboL).

Har jag rätt till huset som min sambo förvärvat innan vi träffades?

Eftersom samboegendom endast är sådan egendom som förvärvats med avsikten att användas för gemensamt bruk kommer egendom som din sambo hade innan ni träffades inte utgöra samboegendom. Du kommer därför inte heller att kunna hävda att du har rätt till huset.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare