FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/07/2019

Har vi rätt till öppet köp som företag?

Hej! Vi köpte ett kassasystem av ett företag för några veckor sedan och vill lämna tillbaka detta. Det är 30 dagar idag sedan Vi betalade detta men dom hävdar att det inte hinns med under öppet köp tiden som dom har som är 30 dagar. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Öppet köp är inget som finns lagreglerat, likväl som att det i regel inte finns någon lagstadgad ångerrätt för företag. Min utgångspunkt är att ni är ett företag då ni inhandlat ett kassasystem.

Möjligheten till öppet köp eller någon form av ångerrätt är helt utifrån vad som avtalats mellan er och företaget. Min rekommendation är därför att ni tittar på vad som står i ert avtal. Står det exempelvis att utrustningen ska vara tillhanda företaget innan det gått trettio dagar, då är det i princip inte möjligt (om ni inte på dagen kan köra och lämna det). Står det däremot att ni har rätt till öppet köp om ni avbryter avtalet innan det gått trettio dagar, då kan ni ha rätt till det.

Tyvärr går det inte att ge ett klarare svar då jag inte har tillgång till avtalet er emellan.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare