Hästägarens skadeståndsansvar

Hej. November 2016 skadades jag genom sparkar och bitning och fick bestående men av grannens lösspringande häst som befann sig på vår egendom. Bristfälligt stängsel har orsakat att grannhästar fram till mars 2018 varit lösa och befunnit sig på vår tomt ca 30 gånger. De har orsakat stora skador på vår mark samt plantering och odlingar, trädgårdsinredning samt plåtskada på vår bil. Inte minst har de orsakat stor oro såväl som fysiskt och psykiskt lidande för mig och familjen då vi inte vågat vara ute på egen tomt. Ägaren har erkänt att den häst som varit här mest och också orsakade personskadan och annat tidigare bitit/gjort utfall mot andra. De har erkänt sina svårigheter att hålla sina hästar i hagen. Bildbevis på lösa hästar på vår tomt finns och bilder på dåligt stängsel samt skador finns. De går inte med på fredlig uppgörelse. Kan vi ha chans att vinna målet om vi stämmer dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Till skillnad från hundägare har hästägare inte ett strikt ansvar över sina hästar. Det innebär att när en häst orsakar skada på någon annans egendom måste man kunna bevisa att ägaren till hästen har varit vårdslös.

Som huvudregel gäller att alla djurägare kan bli skadeståndsskyldiga för en skada som orsakas genom att ägaren har varit vårdslös, se 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Om en häst skadar en person eller egendom måste det bero på att hästägaren har varit försumlig, exempelvis kan det bero på att inhägnaden som hästen vistas i inte är i bra skick.

Ett exempel är fallet NJA 1983 s. 232 där en häst tog sig ut ur inhägnaden, kom upp på en allmän väg och orsakade en trafikolycka. Hästägaren ansågs inte skadeståndsskyldig då stängslet kring hagen bedömdes vara av en tillfredsställande typ.

Vid bedömningen av vårdslöshet är huvudfrågan om den som orsakat en skada borde ha agerat på ett annat sätt. I det här fallet skulle man kunna se vilka bestämmelser det finns om utformandet av hästarnas inhägnad och om ägaren följde dessa.

Hoppas att mitt svar gav dig lite vägledning! Behöver du mer hjälp i ärendet eller råd hur du ska ta dig vidare rekommenderar jag dig att ta kontakt med en sakkunnig eller våra jurister.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare