FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/06/2018

Häva köp vid fel i köpt begagnad bil

Hej jag har köpt en beg volvo av 2014års. Bil har krånglat från första dagen motor lampa börja lysa på väg hem . har talat med säljaren och lämnat bil på lagning .Dom har tagit fakturan på ca10000kr. Felet kvar står dock, bil tillbaka på verkstaden för ny fel sökning samma fel igen. bilen har varit på verkstad 4ggr utan att det har gått att fixa felen.Kan jag häva köpet och få mina pengar tillbaka.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen om fel i vara

Svaret på din fråga kan bli olika beroende på om du som privatperson har köpt bilen från en annan privatperson eller om du har köpt den från ett företag. Jag svara på frågan utifrån att du köpt bilen från en annan privatperson.

I denna situation blir köplagens regler tillämpliga.

Fel i varan

Vid bedömning om det föreligger fel i den sålda varan följer det av 17 § KöpL att varan ska i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper vara överensstämmande med vad som avtalats.

Uppfyller varan inte dessa krav eller om den på annat sätt avviker från vad köparen kunnat förutsätta anses varan som felaktig.

Även om en bil är såld i "befintligt skick" kan det anses föreligga fel i den sålda varan om den inte stämmer överens med uppgifter som lämnats innan köpet, säljaren har underlåtit att upplysa köparen om viktiga förhållanden som denne känt till eller om varan är i väsentlig sämre sick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheten kunnat förutsätta. Detta framgår av 19 § KöpL.

Att skiva att något säljs i befintligt skick innebär därmed inte något totalt ansvar för eventuella fel för säljaren.

Riskens övergång

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas detta framgår av 13 § KöpL. Varan räknas som avlämnad när köparen har tagit hand om varan enligt 6 § KöpL, detta gäller om inte något annat har avtalats eller om det är frågan om transportköp.

I ditt fall innebär detta att när du tog emot bilen gick risken över på dig som köpare. Riskens övergång är viktig eftersom det är denna som är den avgörande tidpunkten för bedömningen av om fel föreligger. Fel som uppstått efter riskensövergång ansvarar inte säljaren för. Av 21 § KöpL framgår det att säljaren ansvarar för fel som funnits vid riskensövergång även om felet visar sig först senare.

Undersökning av bilen

Köparen har en undersökningsskyldighet enligt 20 § KöpL. Denna innebär att du som köpare inte kan åberopa fel i bilen som du borde ha känt till vid köpet. Normalt innebär undersökningsskyldigheten en undersökning av sådant man kan se med blotta ögat samt sådant som bör upptäckas vid en provkörning av en bil.

Påföljder vid fel i varan

Förutsatt att du har uppfyllt din undersökningsskyldighet samt att bilen hade felet vid riskens övergång föreligger det fel i varan. Du har i då i denna situation rätt att göra påföljder gällande.

Enligt 30 § KöpL har köparen rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köper. Köparen har även rätt att kräva skadestånd. För att kunna göra någon av dessa påföljder gällande finns det ett krav att du som köpare ska reklamera varan inom "skälig tid". Två år räknas alltid som skälig tid.

I frågan skriver du att bilen redan flertalet gånger varit inlämnad för reparation utan resultat. Avhjälpande av felet har därmed inte varit möjligt att åstadkomma. För att omleverans ska vara en möjlighet krävs det att säljaren har en likadan bil som kan ersätta den som du köpte, om detta inte är fallet är det inte heller möjligt att kräva omleverans.

Vad som återstår är därför att kräva prisavdrag eller hävning av köpet enligt 37 § KöpL. För att ha rätt att häva köpet krävs det att det är frågan om ett väsentligt fel.

Sammanfattningsvis

Avviker bilen från vad ni avtalat eller vad du som köpare med fog kunnat förutsätta föreligger det fel i den sålda varan. Eftersom det förmodligen inte är möjligt att avhjälpa felet eller företa omleverans har du rätt till prisavdrag alternativt häva köpet om felet är av väsentlig betydelse.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare