Hävning av avtal - psykisk sjukdom

Hej!

Om en person som är sjuk och ligger inlagd på psykiatriavdelning och vid denna tidpunkt så passar sonen och frun på att skriva kontrakt och se till så att sonen får köpa hemmanet för ett billigt pris eftersom att personen troligen inte gått med på affären om den varit frisk, sedan får de personen att skriva på för denna affär medan han är inlagd. Kan man då i efterhand få denna affär hävd eftersom att det borde gå att bevisa att personen inte var i tillstånd att skriva på dessa papper vid tillfället? Och isf hur lång tid efter går det att göra en anmälan och få affären hävd? Finns det en preskiberingstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Flera olika bestämmelser kan aktualiseras i denna situation för att förklara avtalet mellan pappan och dennes son ogiltigt.

Om det kan visas att den inlagda pappan led av någon form av psykisk störning, och att det var denna psykiska störning som var anledningen till att han ingick ett avtal med sonen som annars aldrig hade kommit till stånd, så är avtalet ogiltigt. Detta framgår av Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Psykisk störning inbegriper abnorma företeelser, alltså inte extremt dålig omdömesförmåga eller viljesvaghet. Dock kan partiella psykiska defekter räknas in i begreppet, d.v.s. när personen handlar fullt normalt i de flesta hänseenden men abnormt på ett speciellt område. Även rent tillfälliga störningar orsakade av exempelvis skrämsel, chocker och hypnos omfattas av lagen. Vad som är abnormt lämnas i stort till läkares bedömning i det enskilda fallet.

Om någon form av abnormt beteende inte är för handen så kan istället Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område 31 § aktualiseras. Eftersom sonen har utnyttjat sin pappas oförstånd i form av en psykisk defekt till att köpa fastigheten till ett billigt pris så är avtalet inte gällande. Detta fordrar dock att missförhållandet mellan sonens förmån och vederlaget till pappan är uppenbart, exempelvis att vederlaget endast utgör hälften eller liknande av fastighetens egentliga värde.

Om missförhållandet inte är uppenbart så kan i tredje hand Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område 33 § åberopas. Eftersom pappan led av en psykisk defekt. och att denne kanske var under nervpress när avtalet ingicks varvid det skulle strida mot tro och heder att åberopa avtalet, och sonen kände till pappans psykiska defekt så kan avtalet anses som ogiltigt.

I sista hand så kan jämkning åberopas enligt Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område 36 §. Om en helhetsbedömning i det enskilda fallet kan ge för handen att priset för fastigheten är oskäligt billigt i relation till faktumet att pappan var psykiskt sjuk vid avtalets tillkomst och omständigheter i övrigt så kan avtalsvillkoret jämkas, varvid pappan kan erhålla en mer rimlig ersättning för fastigheten.

Det finns ingen uttalad preskriptionstid för att åberopa någon av dessa bestämmelser för att förklara avtalet ogiltigt. Däremot kan möjligen bevisning bli svårare att åstadkomma av olika anledningar ju längre pappan dröjer med att väcka talan i saken. Dröjsmål med att angripa avtalet kan möjligen också tolkas in som en omständighet i exempelvis bedömningen av om avtalet bör jämkas eller inte.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare