FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2017

Hävning av fuktskadad husvagn

Hej. Jag hittade en husvagn på blocket och i annonsen stod det att fukt inte fanns och har även fått ett sms där det står 'ingen fukt finns i vagnen'. Betalar en handpenning på 5000 kr då säljaren hävdar att allt han sagt stämmer. Åker dit en vecka senare för att kolla på vagnen och den ser fin ut, känner och luktar men finner ingen fukt. Betalar ytterligare 30000 kr. Nytt golv är lagt, men väldigt fullt gjort. När jag sedan kommer hem tar jag ut golvet då jag ville byta till ett finare, då upptäcker jag en stor fuktskada i hela golvet fram och finner sedan fukt i hela framväggen och även lite på ena sidan.

Får redat på att köparen bara ägt vagnen i ca 20 dagar. Kontaktar då föregående ägare som säger att vagnen såldes som ett renoveringsobjekt då fukt finns, och köparen (vår säljare) kände fukten i hörnen och golv, han betalar 15000 kr för vagnen. Och har sen åkt hem och lagt i massa massor i hörnen fram för att stänga in lukten och lagt ett nytt golv för att dölja fuktskadorna (bekräftat av de förra ägarna att han lagt golvet och lagt i alla massor).

Skulle även få med en ny portapotti men det finns ingen, stod att golvvärme finns och det finns inte heller.

Har kontaktat säljaren men han är inte medgörlig, han la bara på luren. Har även gjort en polisanmälan om bedrägeri.

Så vad kan jag göra för att häva köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom säljaren verkar ha lurat dig på så vis att denne kände till fukten men ändå valde att säga att sådan inte fanns avviker husvagnen från den kvalité du med fog kunnat förutsätta. Husvagnen är då felaktig i köplagens mening och då en omfattande fuktskada måste anses vara av väsentlig betydelse, vilket innebär att du ska ha rätt att häva köpet.

Om säljaren inte självmant går med på att häva ert avtal är den enda vägen att stämma säljaren. Att gå till domstol är i de flesta fall både tidskrävande och kostsamt (särskilt för förloraren). Detta behöver nödvändigtvis inte vara till din nackdel då du kan hota säljaren om stämning som ett påtryckningsmedel för att få honom att gå med på hävning. Du kan vidare påpeka för säljaren att du har talat med den som sålde husvagnen till säljaren och kommer att kalla in denne som vittne. Förhoppningsvis räcker påtryckningarna för att få till en hävning. Om inte finns som sagt inte mycket annat att göra än att stämma säljaren.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga. Om inte ber jag dig att lämna en kommentar om du har följdfrågor eller om något var otydligt så ska jag försöka svara så fort jag kan.

Mikael JonassonRådgivare