FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/05/2019

Hävning på grund av säljares dröjsmål

Hej! Jag anser att jag har råkat ut för avtalsbrott.

Jag tittade i veckan efter mobiler på blocket och kom överens om att köpa en iPhone X i nyskick av en kille för 6000kr (jag har det på sms). Först skulle köpet genomföras i fredags men han var tvungen att åka iväg till stugan. Då bestämde vi att vi skulle genomföra köpet igår men när vi skulle lösa affären så hände något med hans bil och han kunde därmed inte komma. Så sist men inte minst, skulle vi ses på stan idag för att lösa det. Väl på stan så skriver jag till honom att jag är redo att mötas upp, då svarar han med "det blir inte av". Parallellt med att jag och säljaren har ingått bindande avtal om köp av mobilen så jag lägger upp min nuvarande mobil till försäljning, hittar en köpare och säljer den idag cirka 5 min precis innan jag skulle möta upp säljaren av mobilen som jag ville köpa. Jag känner mig lurad, jag hann sälja min nuvarande mobil och han som jag skulle köpa mobilen av drog sig ur det bindande avtalet som vi hade... I och med att jag just nu står utan mobil, så har jag bestämt mig för att beställa en ny iPhone X (kostnad 9390kr). Anser ni att säljaren av iPhoneX har begått avtalsbrott och vad tycker ni att jag ska göra? Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det aktuella rättsläget

När det är 2 privatpersoner som köper lösöre (mobilen i ditt fall) mellan varandra tillämpas köplagen (1990:931). Viktigt att komma ihåg är att köplagen är dispositiv, se 3 § köplagen. Det som menas med att lagen är dispositiv är att om parterna har avtalat något annat gällande köpet så har det företräde framför lagens bestämmelser. Av din fråga framkommer inte att ni har avtalat att något speciellt ska gälla mellan er varav jag utgår från att köplagen är tillämplig i sin helhet.

Vad säger lagen om situationen?

Av din fråga tolkar jag det som att ni först och främst har ett bindande avtal där det är uttalat att du ska få köpa varan av säljaren. Därefter tyder det på att ni har avtalat en första tid för köpet (leverans) till fredagen och därefter har leveransen blivit försenad 3 gånger. Först när säljaren valde att åka bort, sedan när säljarens bil gick sönder och slutligen när säljaren inte dyker upp på avtalad avlämning. Gällande försening av leverans från säljarens sida finns regleringen av detta i 23 § köplagen som säger att om förseningen inte beror på dig som köpare har du enligt 24-29 § § köplagen ett antal möjligheter. Det som verkar vara mest aktuellt i ditt fall är 25 § köplagen om hävning som följd av dröjsmål. Att poängtera är att dröjsmålet kommer räknas från den tredje förseningen eftersom du som köpare i lagens mening har godtagit senare leverans vid de två andra tillfällena, du har alltså medgett tilläggstid gentemot säljaren. Enligt 25 § köplagen får du som köpare häva avtalet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta. Av frågan är det svårt att bedöma huruvida brådskande din situation har varit och på grund av detta kan jag inte ge en mer utförlig förklaring gällande "väsentlig betydelse". Följaktligen ska du som köpare meddela säljaren att du häver köpet i enlighet med 29 § köplagen.

Möjlighet till skadestånd

Bedöms din situation som ett avtalsbrott kan du även ha rätt till skadestånd enligt 27 § köplagen. Din rätt till skadestånd är delvis beroende av huruvida säljaren kan ha blivit förhindrad på ett sätt som står utanför dennes kontroll. Detta är ett högt ställt rekvisit och innebär exempelvis att säljaren ska vara förhindrad att avlämna varan på grund av en naturkatastrof. Det du kan få ersättning för är det positiva kontraktsintresset som återfinns i 67 § 1st köplagen. Innebörden är att du ska sättas i samma situation som om säljaren hade fullgjort avtalet, alltså ska en förmögenhetsöverföring motsvarande värdet på mobilen ske. Kostnaden för din nya telefon kan komma att räknas in i skadeståndet enligt 68 § köplagen eftersom det kan vara att anse som ett täckningsköp till följd av säljarens avtalsbrott. Skulle det räknas in så är det prisskillnaden mellan mobilen du skulle köpt från säljaren och priset på mobilen du fick köpa som används för beräkningarna.

Vad kan du göra nu?

Sammanfattningsvis torde grund för hävning och skadestånd föreligga på grund av dröjsmål från säljarens sida. För att få hjälp med vad du kan göra härnäst och eventuellt rikta skadeståndskrav gentemot säljaren kan du boka tid med en av våra jurister på Lawline genom att klicka här.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare