FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/06/2018

Hävning vid fel i vara, bedrägeri m.m

Hej! Jag fick kontakt med en gravid tjej via en facbookgrupp som behövde pengar för att köpa barnvagn m.m. Hon hade sålt en Burberryväska med äkthetsintyg tidigare som jag tackade nej till när jag såg den. Dock köpte jag bl.a. en Miu Miu väska och en Hermesväska (med dustbag) och Hermesplånbok (med låda). Hon sade sig ha köpt Hermesväskan för 6 000 i en second hand affär. Jag borde förstås ha kollat upp vad riktiga Hermesväskor är värda för att bedöma rimligheten i hennes prissättning, men nu hade jag inte gjort det. Väskan såldes till mig för 2 500 och plånboken för 1 000. På morgonen dagen efter köpet går jag till en aukt. försäljare som meddelar att Hermesprodukterna är oäkta. Jag hör direkt av mig och reklamerar varan enligt 32 § 1 st Köplagen (skälig tid). Hon har då fått medicinska probl. och är på väg till sjukhus. Hon svarar att hon ska kolla upp saker. Jag skickar henne information om vad Köplagen säger kring det civilrättsliga och att jag vill häva köpet. Jag erbjuder mig t.o.m. att vi kan byta saker vilket hon först går med på, men senare ångrar hon sig. Hon skriver då att jag inte har ngn ångerrätt. Hon skriver att hon mår dåligt och jag utgår då från att hon är på sjukhus. Efter 3 veckor har jag ledsnat och vill avsluta detta. Då är hon i Norge. Hon avfärdar min rätt att häva köpet och hänvisar till min undersökningsplikt vid överlämnandet. Vad ska jag göra nu? Är det tingsrätten? Jag tänker också på det straffrättsliga på 9 kap. 1 § brb nu. Polisanmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sakfrågan

Reklamation enligt 32 § köplagen får ske när det konstaterats att varorna är felaktiga och att felet inte beror på dig (30 §). Båda dessa kriterier är uppfyllda. Enligt 17 § ska varor ifråga om bl.a. kvalitet stämma överens med vad ni överenskommit. En avvikelse i kvalitetshänseende medför att varorna är felaktiga. Oäkta varor måste uppenbarligen vara av sämre kvalitet än äkta diton. Varorna är alltså felaktiga. Att felet inte beror på dig är uppenbart. En ytterligare förutsättning för att kunna åberopa reklamation är att du fullgjort din undersökningsplikt enligt 31 §. Eftersom varornas äkthet inte kunnat avgöras av dig själv gick du till en auktoriserad återförsäljare, redan dagen efter köpet. Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att du fullgjort din undersökningsplikt klanderfritt. Således har du rätt att enligt 39 § häva köpet. Jag förutsätter att avhjälpande enligt 36 § inte är aktuellt.

Nu då?

Det finns två alternativ: betalningsföreläggande och domstol. Vilken åtgärd du väljer att vidta är upp till dig. Betalningsförelägganden hanteras av Kronofogden, och du hittar ansökningsblankett och all övrig information du behöver på deras hemsida. Skulle det inte fungera återstår domstolsprövning. Du kan välja att antingen bara gå den civilrättsliga vägen och kräva hävning av köpet, eller som du själv påpekat polisanmäla för bedrägeri. För ansvar krävs dock att tjejen ifråga vetat om att varorna varit oäkta, och vilselett dig till att tro motsatsen. Om så är fallet eller inte får en eventuell utredning avgöra, vilken troligtvis kommer innebära en längre handläggningstid än vad den civilrättsliga vägen tar i anspråk.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare