FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/10/2017

Hitta skadeståndslagen och konsumentköplagen i lagboken

Hej!

I vilken balk finner man skadeståndslagen?

Och under vilken balk är konsumentköplagen införd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En balk är ett avsnitt i lagboken som en kan säga innefattar olika livsområden, såsom exempelvis äktenskapsbalken eller föräldrabalken. Alla lagar går dock inte att återfinna inom en balk. Både skadeståndslagen och konsumentköplagen är egna författningar och de ingår därför inte i någon balk.

Av vad jag antar ska vara pedagogiska skäl har däremot lagboken Sveriges Rikes Lag placerat konsumentköplagen inuti Handelsbalken. Det är dock olika författningar, och ska hänvisas därefter.

Svar

Varken skadeståndslagen eller konsumentköplagen ingår i en balk, däremot kan man i lagboken Sveriges Rikes Lag finna konsumentköplagen inuti Handelsbalken. I samma lagbok, Sveriges Rikes Lag, står skadeståndslagen separerat ifrån balkar.

Både skadeståndslagen och konsumentköplagen finns även på internet.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om något skulle behöva förtydligas ytterligare eller om du har fler frågor är du varm välkommen att återkomma med dessa!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare