Hund bet i försvar, vad gäller?

En otrevlig påverkad granne trängde sig in hos mina 80 åriga vänner och artikulerade högljutt och viftade aggressivt mot husse i deras vardagsrum. Hunden skällde till och bet grannen lätt i handen. Grannen kräver nu att hundenska avlivas!

Hunden är snäll som ett lamm vilket intygas av flera personer och hunden ville bara skydda sin 80 åriga husse - dvs varna den hotande grannen.

Hunden är lugn snäll finns ingen historik om våld

Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hundägare har så kallad strikt hundägaransvar. Det innebär att hundägare ansvarar för skador deras hund orsakar oavsett om ägarna har handlat med uppsåt eller oaktsamhet. Detta enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Skadeståndet kan i så fall jämkas om det kan bevisas att den skadelidande (grannen som blev biten i detta fallet) har själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet medverkat till skadan, se 6 kap. 1 § skadeståndslagen.

Vad gäller avlivning av hunden är det upp till polisen. Polisen kan omhänderta en hund om någon har blivit allvarligt skadad av ett angrepp eller om flera anmälningar gäller samma hund och ägaren inte vidtar tillräckliga åtgärder. Polisen kan även besluta om ett föreläggande om att hunden ska vara försedd med munkorg och koppel för att förebygga liknande händelser. Jag råder därför dina vänner att kontakta polisen för att ta reda på vad som gäller. Enligt 12 § lagen om tillsyn över hundar och katter kan hundar avlivas om de utgör en fara för människor eller djur och då har polisen med stor sannolikhet en utredning om saken om de anser att hunden är farlig.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare