Hur ärver sambor och vad ingår i en bodelning?

Hej!

Jag har nyss blivit sambo där min partner flyttat in hos mig i en lgh som jag köpte för 4 år sedan. Vi har tillsammans köpt en nypproduktion (lgh) som vi kommer att flytta in i under 2019. Jag har tre barn sen tidigare och min partner har två barn sen tidigare. Inga gemensamma.

Vad gäller för min lgh som köptes för 4 år sedan, ingår den i bodelning om vi separerar redan närmaste halvåret? Vad skriver vi för avtal för att skydda oss själva och våra barn vid ev dödsfall när vi flyttat in i den nya lgh? Om en av oss dör så vill vi lösa ut den andres barn.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden finns stadgade i Sambolagen (SamboL) och regler om arv finns stadgade i Ärvdabalken (ÄB). Båda lagarna är tillämpliga för din frågeställning.

Vad händer när ett samboförhållande upphör?

När ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna ingår äktenskap, ska samboegendomen fördelas genom en bodelning om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Det är endast samboegendomen som ska fördelas i bodelningen. Samboegendom är sådant bohag eller bostad som har förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL).

Ingår den gamla lägenheten i bodelningen om vi separerar närmaste halvåret?

Lägenheten du köpte för fyra år sedan ska som utgångspunkt inte ingå i bodelningen. Det är endast bostad som förvärvats för gemensamt bruk eller med tanke att den skulle brukas av båda samborna som ska ingå i en bodelning. Om du köpte lägenheten med ledande tanke om att du och din nuvarande sambo någon gång skulle bo där tillsammans ska den ingå i bodelningen. Om ni däremot inte ens hade träffats vid tidpunkten för lägenhetsköpet eller om du köpt lägenheten för att bo där själv ska den inte ingå i bodelningen.

Den nyförvärvade lägenheten kommer att ingå i bodelningen eftersom den är köpt för gemensamt bruk.

Vem ärver i samboförhållanden?

Sambor ärver inte varandra automatiskt, utan arvet fördelas på den avlidnes barn. Detta kan delvis ändras genom att samborna upprättar ett testamente där de tilldelar den andra sambon delar i sin kvarlåtenskap.

Enligt den legala arvsordningen är det i första hand den avlidnes barn som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Din kvarlåtenskap ska alltså som huvudregel delas på dina tre barn, och din partners kvarlåtenskap ska som huvudregel delas på hens två barn.

Hur kan min sambo få ärva mig?

Genom att upprätta ett testamente kan man ändra på arvsordningen som lagen ställer upp. I testamentet kan man beskriva hur man vill att sin kvarlåtenskap ska fördelas och till vem den ska tillfalla. På så sätt kan du skriva din sambo som testamentstagare och vice versa, och därmed kan ni ärva varandra.

Viktigt att poängtera är att man inte kan göra sina barn arvslösa. Barn har alltid rätt till minst sin laglott vilket motsvarar hälften av det som skulle tillfallit dem genom lag (7 kap. 1 § ÄB). Dina barn har enligt lag rätt till vars 1/3, och därmed blir deras laglott hälften av det, dvs 1/6 vardera. Detta går inte att testamentera bort, utan oavsett vad som står i testamentet har de rätt att få ut vars 1/6 om de påkallar jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Vad ska vi göra?

Genom att upprätta ett testamente kan du testamentera egendom till din sambo och på så sätt skydda hen efter din bortgång. Om inget testamente upprättas kommer din kvarlåtenskap att fördelas enbart mellan dina barn. Genom testamentet kan du göra så att även din sambo ärver viss del, men kom ihåg att barnen har rätt till sina laglotter, dvs i ditt fall 1/6 vardera om du avlider.

När man upprättar ett testamente är det viktigt att iaktta de formkrav som lagen ställer upp, annars kan testamentet bli ogiltigt och utan verkan. Ett testamente måste först och främst vara skriftligt. Det måste även undertecknas av testatorn samt av två samtidigt närvarande vittnen. Vittnena måste veta att det är en testamentshandling som de undertecknar, men de måste inte veta innehållet i testamentet (10 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare