Hur ärver särkullbarn?

Hej då vi nu är tre barn i familjen och en är särkullbarn och nu har våran gemensamma mamma avlidit. Två av oss har pappa kvar i livet och hans tillgångar i dag med fastigheten 1.1 Miljon och nu tror min bror som är särkullbarn att han kan plocka ut hälften 550.000 i arv från mamma då det inte finns något skrivet. Min fråga är nu av dessa 550.00 ska det delas på tre och han kan endast få ca 183.000 och sen ska det sägas att lagfarten på huset står till 100% på min pappa ska den då räknas in i mammas kvarlåtenskap?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni är tre barn varav ett av er är särkullbarn till er mamma. De två andra barnen har gemensamma föräldrar där pappan lever kvar. Jag uppfattar det även som att er gemensamma mamma och pappan till två av er var gifta vid dödsfallet. Du undrar hur arvet från er mamma ska fördelas mellan er. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Vad händer först?
Om ena maken dör så upplöses äktenskapet, 1 kap 5 § ÄktB. När ett äktenskapet upplöses ska en bodelning göras för att fördela egendomen, 9 kap. 1 § ÄktB. Det är endast giftorättsgodset som ska ingå i bodelningen, 10 kap. 1 § ÄktB. Jag förstår det som att fastigheten som är värd 1.1 miljon kr var din mamma och pappas gemensamma. Du anger att " det inte finns något skrivet" vilket jag tolkar som att fastigheten inte var någon makes enskilda egendom och att det inte fanns något testamente. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB. Det innebär att fastigheten ska ingå i bodelningen. Giftorättsgodset delas lika mellan makarna efter avdrag för skulder, 11 kap. 2 och 3 § ÄktB. Det innebär att fastighetens värde på 1.1 miljon kr ska delas lika mellan din mamma och pappa. Det resulterar i att din mammas del av fastigheten motsvarar 550 000 kr. Du nämner inget om någon annan egendom och därför kommer jag endast utgå ifrån att din mammas kvarlåtenskap var värd 550 000 kr vid dödsfallet.

Att fastigheten står på din pappa behöver inte betyda att din mamma inte har någon ägarandel i den. Fastigheten kan ändå anses tillhöra din mamma till hälften genom s.k dold samäganderätt. Det är något som har utvecklats i praxis. Ett exempel på rättsfall är NJA 2013 s. 242 där högsta domstolen ansåg att maken som inte stod som ägare samägde fastigheten ifall:

1. fastigheten var köpt för gemensamt bruk

2. Den påstådda samägaren (dvs din mamma i detta fallet) har bidragit ekonomiskt till hushållet.

- Om de två ovanstående punkterna är uppfyllda antas fastigheten ägas av båda makarna. Jag utgår ifrån att detta är fallet.

Hur fördelas arvet?
När en gift person avlider är huvudregeln att den efterlevande maken ska få all kvarlåtenskap, 3 kap. 1 § 1 stycket ÄB. En efterlevande maken ärver före gemensamma barn, men inte före särkullbarn. I ert fall har er mamma ett barn som inte är er pappas och då har detta barn rätt att ta ut sin arvslott omedelbart, 3 kap. 1 § 1 stycket 2 meningen ÄB. Barnet har också en möjlighet att avstå från arvet och få efterarv istället när den efterlevande maken dör, 3 kap 9 § ÄB.

Om särkullbarnet väljer att ta ut sin del av arvet direkt kommer hen få ut ca 183 000 kr (1/3 av 550 000 kr) Resterande av din mors 550 000 kr, dvs ca 360 000 kr (2/3) kommer tillfalla din och ditt helsyskons gemensamma pappa. Din pappa kommer få fri förfoganderätt över denna summa. Det innebär att han får spendera de hur han vill utom att testamentera bort det. Du och ditt helsyskon kommer få er del av arvet när er pappa går bort.

Sammanfattning:
Ifall jag har tolkat din fråga rätt så kommer din bror (särkullbarnet) få ca 183 000 kr. Resterande ca 360 000 kr kommer din pappa få med fri förfoganderätt. Du och ditt helsyskon kommer få er del av arvet vid er pappas bortgång. Att din pappa står som ägare till fastigheten behöver inte betyda att din mamma inte har någon äganderätt i den.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare