Hur beaktas kostnader för renoveringsarbeten vid bodelning mellan sambor?

Hej

Jag och min sambo ska dela på oss.

vi har en fastighet som vi gemensamt som köpte in för 1 475000

dock har jag renoverat denna för cirka 1 300000 av mina egna pengar.

min sambo vill köpa ut mig ur huset .

hur ska man räkna på detta??

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar från att ni inte har avtalat bort Sambolagen och att den således är tillämplig.

Eftersom ni förvärvade bostaden för gemensam användning så utgör bostaden samboegendom och huvudregeln är därför att den vid en bodelning ska delas lika mellan er. (3 §, 8 §, 14 § SamboL) Vid bodelningen är det fastighetens värde den dag så samboförhållandet upphörde som ska delas lika mellan er. Tyvärr är det därför så att din sambo har rätt till hälften av nuvarande värde av bostaden, trots att du stått för alla kostnader vid renoveringen. Det hade även varit så om du hade ägt hela huset men köpt det till er för att ni skulle bo där gemensamt, din sambo hade ändå haft rätt till hälften.

För att beräkna hur din sambo ska köpa ut dig så har du alltså rätt till hälften av värdet av fastigheten idag, varken mer eller mindre, trots att du betalat renoveringen.

Det finns dock möjlighet att jämka en bodelning om en likadelning skulle vara oskälig särskilt med hänsyn till samboförhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt. (15 § SamboL) En jämkning hade således kunnat innebära att du får behålla en större del av samboegendomen. Lagens syfte är att skydda den svagare parten i förhållandet varför man vid fråga om jämkningsregeln är tillämplig får gärna en helhetsbedömning. Enligt lagkommentarerna ska man dock utgå från samboförhållandets längd varför övriga omständigheter endast i mindre grad påverkar om jämkning kan vidtas eller inte. Bestämmelsen tillämpas vidare mycket restriktivt. I ett rättsfall NJA 2003 s. 650 tillämpades jämkningsregeln särskilt med hänsyn till samboförhållandets längd. Utifrån informationen i din fråga framgår inte hur länge ni har varit sambor men om ni varit sambor under en kortare period kan möjligen jämkningsregeln tillämpas.

Självklart finns det dock möjlighet för er att komma överens om en annan uppdelning men enligt lag har du alltså endast rätt till hälften av värdet av fastigheten.

Hoppas att detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare