Hur begär jag skadestånd?

Hej jag var på en krog för några veckor sen med några vänner. Vi sitter där och har super trevligt när plötsligt bartendern skulle hänga upp en griffeltavla. Hon hängde upp den fel och den ramla på min hand. Jag fick operera lillfingret nu har jag skruvar där i, nerver var helt krossade, senorna vart nästan halverade samt att de har tagit bort bit ben från fingret.. har nu 26 stygn i lillfingret samt minimal rörelse. Har rehabilitering nu och läkarna säger att de blir lång tids läkningsprocess. Dessutom är jag nu sjukskriven i 3 månader... Hur begär jag skadestånd??

tog kontakt med min försäkring men de sa bara att jag måste ringa upp barens försäkring. Jag ringer till deras försäkring och de säger att ägaren måste skriva skade anmälan. Det har nu gått 3 veckor och ingen verkar göra sitt jobb. De alltid jag som måste ringa höger och vänster.

Vad ska jag göra nu.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Skadan har uppstått utan någon koppling till ett kontrakt vilket innebär att det är ett utomobligatoriskt skadestånd som det kan handla om. Det finns bestämmelser om det i skadeståndslagen (SkL).

Hur begär du skadestånd?
Det som är en väg är att inleda en rättslig process, dvs skicka in en stämningsansökan där du yrkar på skadestånd. Frågan blir ifall du är berättigad till skadestånd eller inte. Det kommer jag utreda nedan.

Här blir det en bedömning som görs utifrån rekvisiten i 2 kap. 1 § SkL. Den som förmodligen blir ansvarig för skadan är dock arbetsgivaren och inte den enskilde arbetstagaren. Detta på grund av det sk. principalansvar som arbetsgivare bär för sina arbetstagare, 3 kap 1 § SkL. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar annan person- eller sakskada ska ersätta denna. Här finns det alltså ett antal rekvisit som ska utredas.

För det första ska det handla om vårdslöshet eller uppsåt. Det finns inte något som tyder på att bartendern skulle ha agerat uppsåtligt, därför utesluter jag det. Frågan blir snarare ifall bartendern kan anses ha agerat vårdslöst. Jag har inga exakta uppgifter på hur allt gick till, men det låter som att en person som hänger upp en tavla på en vägg ovanför platser där folk sitter är vårdslöst. Här kan man väga olika sidor mot varandra. Väger nyttan av att vänta med att hänga upp tavlan tills gästerna har gått tyngre än skadan? Förmodligen inte. Det vore mer lämpligt att vänta tills att ni gick. Bedömningen borde landa i att bartendern har agerat vårdslöst.

Har denna person då "vållat" skadan? Dvs, har bartendern orsakat skadan? Här är det en bedömning av adekvat kausalitet som görs. Det innebär en bedömning om skadan hade ett orsakssamband med bartenderns agerande. Om skadan skulle uppstå även om bartendern inte satte upp tavlan kan man inte säga att det finns ett orsakssamband. I detta fall är det dock tydligt att det föreligger kausalitet (orsakssamband). Detta samband ska dessutom vara adekvat, dvs rimligt eller i någon mån påräknerligt. Min bedömning är att det inte ligger allt långt ifrån. För mig verkar det vara en ganska rimlig följd av att sätta upp en tavla, det händer att tavlor sätts upp fel och skadar folk, speciellt i en sådan miljö.

Sedan ska det även handla om en person- eller sakskada. Du anger att ditt finger skadades och att du har haft inkomstbortfall på grund av sjukskriven. Det klassas som personskador och ska ersättas, 5 kap. 1 § SkL.

För mig verkar det som att du har goda möjligheter till att nå framgång med en skadeståndstalan genom en rättslig process. Om du vill ha hjälp med att utforma en stämningsansökan skulle jag råda dig att höra av dig till våra jurister på Lawline. Det för du enkelt på www.lawline.se/boka

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare