Hur begär jag skadestånd pga skador orsakad av hund?

Grannens hund har orsakat en skada på vår hund som inneburit kostnader för behandling på djursjukhus och köp av medicin. Alla kvitton finns. Skadan/händelsen är polisanmäld. Grannens hund sprang lös medan grannen stod och tittade på. Hur gör man för att få in pengarna för mina kostnader som uppgår till cirka 6000kr (självrisken sedan mitt försäkringsbolag tagit sin del)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för skador som ägarens hund orsakar (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Strikt skadeståndsansvar innebär att hundägaren är skyldig att ersätta för de skador som hunden orsakar även om hundägaren inte haft uppsåt eller varit oaktsam. De kostnader du anger motsvarar värdet på den ersättning som du har rätt till (skadestånd).

Skadestånd mot skadeståndsskyldig krävs alltsomoftast i domstol. Eftersom du gjort en polisanmälan så gör du bäst i att höra av dig till polisen och förklara att du vill ha ersättning för de skador du nämner. Förklara då också att du har kvitton och att dessa gäller för kostnader som hänför sig till skadorna på din hund. Kontakta polisen så snart som möjligt.

På sin hemsida har Polisen en förklaring om vad som gäller för skadestånd etc. Jag lämnar en länk HÄR.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte på att ställa dem.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare