FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/02/2021

Hur begär man domar?

Hej! Jag skulle vilja veta domen/straffet på min avlidne far? Vet att han dömdes för "sol-och vår" . Han avled 2005, tror straffet avtjänades någon gång på 60-talet?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du söker en dom som avgjorts i svensk domstol kan du beställa den genom att följa den här länken och använda domstolens E-tjänst. För att kunna använda E-tjänsten behöver du ange målnumret eller din fars personuppgifter. Ytterligare en möjlighet är att maila domstolen som avgjorde målet och ange målnummer eller din fars personuppgifter (samt alla andra omständigheter som du är medveten om och som kan vara till hjälp för arkivarien) och be dom maila domen till dig. Om du är osäker på vilken domstol du ska kontakta så kan du börja med den domstol som ligger där din far hade sin hemvist under 60-talet. Eftersom det är äldre handlingar som troligen inte digitaliserats kan det tillkomma en mindre avgift för att få dem.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, hör gärna av dig om det finns någonting mer vi kan hjälpa dig med.

Aram ShokorRådgivare