Hur beräknas laglotten?

Hej

Vi har problem att räkna ut vår laglott.

Bakgrund:

Vår mamma har gått bort och efterlämnat mig och min bror, vår styvfar och deras gemensamma dotter.

Det finns ett inbördes testamente där det står att all kvarlåtenskap ska tillfalla den efterlevande maken med fri förfoganderätt.

Därvid har jag och min bror som är särkullbarn endast att kräva vår laglott vilket vi begärt.

Men hur räknar vi ut laglotten? Hur fördelas arvet?

Deras gemensamma giftorättsgods uppgår till 3 300 000 kronor. Bouppteckningen är klar.

Det är alltså dessa 3 300 000 som ska fördelas, men hur mycket ärver min bror och jag?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Din mamma har tre barn, om det inte funnits ett testamente skulle hennes kvarlåtenskap delas på tre lika delar, det är arvslotten (se ärvdabalken 2 kap. 1 §). Laglotten utgör halva arvslotten (se ärvdabalken 7 kap. 1 §).

I ert fall blir det: 3 300 000 delat på 2 = 1 650 000 till vardera make i bodelningen (förutsatt att bodelningen inte är klar, om den är klar så hoppa över det här steget).

Ni är tre barn så 1 650 000 delat på 3 = 550 000 var i arvslott.

550 000 delat på 2 blir = 275 000 i laglott.

Du och din bror har rätt att få ut 275 000 kr vardera. Din mammas barn som hon har ihop med din styvpappa måste vänta på sitt arv tills hennes pappa avlider. Eftersom din styvpappa har ärvt med fri förfoganderätt så har ni även rätt till efterarv när er styvfar avlider.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare