FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt14/02/2018

Hur beskattas ett lönegarantibelopp?

Hej.

Företaget jag arbetade på gick i konkurs och nu 2 år senare verkar det som att jag blir tilldelad ersättning för min lönefordran på cirka 160 000-170 000 kr. Min frågor är: Hur beskattas dessa pengar? Sätts pengarna in skattade och klara på angivet konto? I så fall vilken skattesats tillämpas på ett så relativt stort engångsbelopp?

Eller:

Får man in beloppet i sin helhet och skattar själv genom att tex göra en fyllnadsbetalning på sitt skattekonto?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du inte fått betalt från själva konkursboet för din lönefodran, utan att du fått istället fått ett så kallat lönegarantibelopp av staten. Denna tolkning gör jag utifrån det faktum att du skriver "ersättning för min lönefordran" snarare än "betalt för min lönefordran" eller liknande.

Pengarna sätts in med avdragen skatt
Det är länsstyrelsen som ansvarar för att lönegarantibeloppet ska betalas ut (22 § lönegarantilagen). Länsstyrelsen har också till uppgift att dra av skatter och liknande innan utbetalning sker (24 § lönegarantilagen). Det går alltså till på samma sätt som när du får lön av din arbetsgivare, dvs att skatten dras av innan du får ditt lönebelopp.

Du får hela beloppet
Eftersom du får ersättning för en lönefordran kommer lönegarantibeloppet motsvara din lönefordran (det finns dock en maxgräns för hur stort garantibelopp du kan få, men det blir antagligen inte relevant i ditt fall). Hela beloppet kommer därför att överföras till dig i en klumpsumma.

Eventuellt två skatteberäkningar

Pengarna kan eventuellt beskattas på två sätt. Antingen på det vanliga sättet, dvs på samma sätt som din lön vanligtvis skattas och därmed genom en beräkning enligt 65 kap. 3 § inkomstskattelagen.

Men det är också möjligt att din totala årsinkomst beskattas enligt reglerna om ackumulerad inkomst i 66 kap. inkomstskattelagen, som existerar för att du inte ska drabbas lika hårt av skattereglerna om statlig inkomstskatt när du får ut en klumpsumma. Detta förutsätter dock att din lönefordran tillsammans med dina övriga förvärvsinkomster för året gäller för en period på minst 2 år (66 kap. 1 § inkomstskattelagen). Utöver detta måste dina inkomster överstiga den nedre gränsen för när statlig inkomstskatt måste betalas med 50 000 kr (66 kap. 4 § inkomstskattelagen). Den nedre skiktgränsen för 2018 är 455 300 kr. För att 66 kap. ska bli tillämplig krävs det också att du gör en begäran om att du vill att kapitlet ska tillämpas vid beskattningen (66 kap. 2 § inkomstskattelagen). Denna begäran gör du genom ansökan i inkomstdeklarationen.

Sammanfattning
Du får ut hela beloppet på en gång. Länsstyrelsen sköter utbetalningen samt avdrag för skatt. Du kan eventuellt begära att de särskilda reglerna i 66 kap. inkomstskattelagen ska gälla genom en ansökan i din inkomstdeklaration.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare