FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/04/2018

Hur blir det med underhållsbidraget på loven när vi har lika tid?

Min sambo betalar fullt underhåll för sina 2 barn samt att hon har hela barnbidraget året runt. Barnen är här varannan helg då är det vi som står för resorna då hon valt att flytta med barnen 3 mil bort. Min sambo betalar deras mobiler. På sommaren är dom hos oss varannan vecka men min sambo betalar fortfarande underhållet och hon har hela barnbidraget. Vi får stå för fickpengar och nöjen och resor. Månadspengen mamman ger dom gäller inte när barnen är hos oss. Är det rätt? Vad ska underhåll och barnbidrag täcka för utgifter? För oss är det logiskt att när barnen är här på sommaren så kanske vi inte ska behöva betala hela underhållet? Dom kostar ju här oxå och på sommaren extra mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig så är du tillsammans med din sambo, och din sambo har barn med en annan kvinna. Barn har rätt till att bli försörjda av sina föräldrar, hur mycket barnen ska kosta är individuellt och utgår från barnens behov och föräldrarnas möjlighet (Föräldrabalk 6 kap 2 § 2 st). När ena föräldern har vårdnaden om barnen, eller om barnen bor hos bara den ena föräldern, har denne rätt till underhållsbidrag från den andre föräldern (Föräldrabalk 7 kap 2 §). Om barnen vistas hos den andre föräldern mer än 6 dagar under en kalendermånad och minst 5 dygn sammanhängande tid, har denne rätt att göra ungängesavdrag på 1/40-del av underhållsbidraget per dag barnen vistas där (Föräldrabalk 7 kap 4 §). Din sambo har alltså rätt att göra avdrag på underhållsbidraget för sommartlovsveckorna som barnen vistas hos er.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare