FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/04/2018

Hur deklarerar jag en penninggåva från mina svärföräldrar?

Hej!

Jag håller på att köpa en lägenhet i Sverige och mina svärföräldrar ville hjälpa till och överföra ett stort summa pengar som en gåva för att kunna hjälpa till och köpa lägenheten.

De har sedan långt tillbaka överfört pengarna på min mans och mitt bankkonto utomlands (för min man har bott utomlands) och nu har de överfört pengarna från vårt konto till mitt konto i Sverige. De har även gjort ett gåvobrev och förklarat att pengarna är en gåva.

Jag skulle vilja ha rådgivning hur jag ska deklarerar till skatteverket? Är det fler saker jag måste redovisa? Kan det vara ett problem eftersom överkörningen är från vårat konto Fast det är de som har skickat och skrivit under överföringen?

Ser fram emot eran svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige beskattas de olika inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Även andra inkomster, exempelvis gåvor, arv osv betraktas som inkomster eftersom de medför en förhöjning av mottagarens förmögenhet.

Skatt på gåvor?

Du skriver i din fråga att det rör sig om en gåva från dina svärföräldrar. Vi hade tidigare gåvoskatt i Sverige, men den är sedan 2005 avskaffad och gåvor är alltså numera undantagna från skatteplikt, enligt inkomstskattelagen 8 kap. 2 §. Gåvor betraktas idag som en skattefri inkomst. Längre än så behöver utredningen inte gå.

Du behöver inte deklarera att du tagit emot gåvan, eftersom du bara måste deklarera skattepliktiga inkomster. Gåvor är skattefria.

Det finns dock en möjlighet att ändå ta upp gåvan i deklarationen för att stilla skatteverkets nyfikenhet, framför allt om det rör sig om en stor summa pengar. Du behöver dock, som sagt, inte skatta för pengarna.

Kan det innebära några problem att pengarna överförts från din mans konto utomlands?

Nej, det ska inte innebära några problem. Att flytta pengar från en bank till en annan innebär inte att någon skattskyldighet uppstår (förutsatt att pengarna redan är inkomstbeskattade förstås). Eventuella administrativa avgifter hos bankerna kan ju förekomma, men det är ingenting som myndigheterna är inblandade i.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare