Hur delar man bostaden när samboförhållande upphör?

Hej!

Jag och min sambo sedan ca 9 år köpte ett radhus tillsammans 2014. Vi står som 50% delägare båda två. Nu ska vi separera och jag vill behålla huset själv, dvs köpa ut honom. Vi har två gemensamma barn, ingen vårdnadstvist pågår utan vi har gemensam vårdnad.

Vi har insett att vi inte kan äga huset tillsammans längre pga konflikter, så jag undrar om jag har några rättigheter som gör att jag kan kräva att just jag får köpa ut honom? Vad händer om han också vill behålla huset och köpa ut mig? Kan han vägra sälja sin del av huset till mig även om han står fast vid att han vill sälja huset men inte till mig, dvs till någon utomstående? Han verkar tyvärr vilja gå emot mig i det mesta, oavsett följderna.

Jag vill att barnen ska få bo kvar i området, även om det bara blir på 50%. Tacksam!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig mellan er är sambolagen (SamboL). Lagen är tillämplig om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Jag kommer i mitt svar till dig, utifrån hur din fråga är ställd, att ha som utgångspunkt att sambolagen är tillämplig och att det inte finns något skrivet samboavtal som kan inverka.

När samboförhållandet upphör kan ni begära en bodelning

Ett samboförhållande upphör om ni ingår äktenskap, om någon av er ingår äktenskap med någon annan, om ni flyttar isär, om någon av er avlider eller om ni ansöker om bodelningsförrättare (2 § SamboL). När samboförhållandet upphör av annat skäl än att ni gifter er med varandra ska det göras en bodelning om någon av er begär det. Begäran om bodelning måste göras inom ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § SamboL).

I bodelningen ska samboegendomen ingå (8 § SamboL). Till samboegendom räknas sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Som jag tolkar din fråga har ni köpt bostaden tillsammans, för gemensam användning, varvid den ska ingå i bodelningen.

Domstolen kan bestämma vem som tills vidare ska bo kvar i bostaden

Kan ni inte enas om vem som ska bo kvar i bostaden tills bodelningen är klar kan du ansöka hos domstol att den ska bestämma vem av er som har rätt att bo kvar tills bodelningen är klar (28 § första stycket SamboL).

När bodelningen görs fördelas samboegendomen mellan er på lotter. Den av er som bäst behöver bostaden har rätt att få bostaden i avräkning på sin lott (16 § SamboL). Det innebär att om du är den av er som bäst behöver bostaden har du rätt att få den i bodelningen mot att du ersätter din sambo för värdet av hans halva.

Som svar på din fråga kan inte din sambo sälja sin del av bostaden till någon annan. Eftersom bostaden är samboegendom och ska ingå i bodelningen är det inte tillåtet. Om även din sambo vill behålla bostaden kan du begära att domstolen utser en bodelningsförrättare. När denne gör bodelningen kommer det att beslutas om vem av er som bäst behöver bostaden.

Mitt råd till dig är att du i första hand försöker komma överens med din (f.d.) sambo. Det kan vara en god idé, just när ni har gemensamma barn och kommer att behöva ha någon form av kontakt framöver. Jag är väl medveten om att det inte alltid är möjligt att komma överens i separationer, varvid min rekommendation annars är att du bokar tid med någon av våra jurister hos Lawline. Juristen kan hjälpa dig dels att upprätta ett förslag till din sambo, dels att kontakta domstolen för att begära bodelningsförrättare. Möten med våra jurister kan ske i våra lokaler, men även per e-post, telefon eller Skype, det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare