Hur delas egendom när sambos separerar?

Hej, Min sambo och jag har varit ihop i 20 år, våra löner har gått in på gemensamt konto. Jag har brutto tjänat 1 miljon mer per år än min sambo. Nu ska vi separera, kan jag få tillbaka min överinkomst från min sambo eller är dessa pengarna borta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om separation mellan sambos så blir sambolagen (SamboL) tillämplig och jag kommer använda den när jag besvarar din fråga

Hur delas egendom när sambos separerar

När du och din sambo separerar krävs det att någon av er begär en bodelning för att det ska göras (SamboL 8 § första stycket). Vid en sådan bodelning ska samboegendom ingå. Vad som avses med samboegendom är ert gemensamma hem och bohaget, förutsatt att ni förvärvat dessa för gemensamt bruk (SamboL 3 §).

Utifrån detta ingår inte pengar på ett gemensamt konto i samboegendomen. Däremot eftersom ni tillsammans äger dessa pengar så kommer rimligen dessa delas lika mellan er även om du under en lång period tjänat mer än din sambo.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Elias BergmanRådgivare