FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/06/2018

Hur får man fullmakt att sälja fastighet å sin förälders vägnar?

Hej,

Mitt namn är L och tillsammans med min bror har vi flyttat pappa till ett demensboende.

Min pappa äger ensam ett hus med tillhörande lösöre. Han betalar hyra på demensboendet efter tillgångar.

I skrivande stund betalar pappa både för sitt demensboende via kommunen, samt för sitt hus - som nu står tomt.

Hur ska jag och min bror göra för att kunna sälja huset åt pappa?

Pappa är så dement att vi inte kan diskutera/förklara detta för honom.

Eftersom pappa betalar hyra efter tillgångar, missgynnar ju det honom att sälja huset.

Samtidigt kostar huset honom varje månad, med de fasta avgifterna som kommer med ett husägarskap.

Hur gör vi?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ni som barn till er pappa ska kunna sälja fastigheten åt honom, krävs en fullmakt. Denna fullmakt måste vara skriftlig och underskriven av er pappa, då det är åt honom som ni genomför rättshandlingen att sälja huset.

Som jag har förstått det hela krävs i princip för fullmakt att sälja fastighet att det framgår uttryckligen av fullmakten att du har behörighet. Fullmakten måste som sagt vara skriftlig, vilket framgår av 27 § avtalslagen. Ni kan också med fördel precisera i fullmakten vilken fastighet som ni har behörighet att sälja.

Det bästa är att ni tar hjälp av en jurist för att få en giltig fullmakt att sälja fastigheten, då det som ovan beskrivits finns en del formkrav. På Lawline finns jurister som kan hjälpa dig med detta. Du kan då maila info@lawline.se så hjälper de dig vidare om du har intresse av det.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare