Ärver alla syskonbarn lika stora delar?

Arvsskifte efter min moster som inte var gift eller hade barn. Hennes tre syskon och hennes föräldrar är döda. Vi är sex syskonbarn till hennes tre syskon. Ett syskon har tre barn, det andra syskonet har två barn och det tredje syskonet har ett barn. Hur fördelas arvet efter min moster? Fördelas arvet på sex syskonbarn i sex lika stora delar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver?

Om det inte finns något testamente skrivet kommer arvet att fördelas enligt den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen ska arvet först gå till den avlidnes barn (2 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns några barn ska arvet gå till den avlidnes föräldrar.

Om även föräldrarna är avlidna ska arvet fördelas mellan den avlidnes syskon. Om syskonen är avlidna går arvet till syskonens barn, dvs den avlidnes syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB).

Hur fördelas arvet, blir det i sex lika stora delar?

Arvet fördelas på tre delar efter den avlidnes tre syskon. Varje syskon skulle om de hade levt ärvt vars 1/3. Eftersom de är avlidna kommer deras andel i arvet istället att ärvas av deras respektive barn.

Syskonbarnen ärver sin bara sin egen förälders andel. För syskonet som har ett barn så kommer det barnet att ärva 1/3 av sin mosters kvarlåtenskap. För syskonet som har två barn kommer barnen att ärva 1/6 vardera av sin mosters kvarlåtenskap eftersom de delar på sin förälders del. För syskonet som har tre barn så kommer det barnet att ärva 1/9 vardera från sin mosters kvarlåtenskap eftersom de tre delar på sin förälders andel.

Arvet fördelas alltså inte lika mellan alla syskonbarnen, eftersom arvsstorleken baseras på antalet syskon som den avlidne hade. Barnen till samma förälder ärver lika stor del.

Sammanfattning

Arvet kommer att gå till er syskonbarn om det inte finns något giltigt testamente. Arvet kommer inte att delas i sex lika stora delar, utan arvsstorleken baseras på att er moster hade tre syskon och därmed delas arvet i tre lika stora delar för varje gren. Ni syskonbarn ärver sedan endast den delen som er förälder skulle ha ärvt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare