FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2018

Hur förhåller sig s.k. bonustrading hos utländska spelbolag till svensk lag?

Angående https://lawline.se/answers/ar-bonustrading-lagligt

Ni har skrivit att det är otilltåtet att öppna konton i andras namn även med deras tillåtelse. Att det bryter mot spelsidans regler är självklart men vad gäller svenskt lag och vilka konsekvenser kan påföljden bli av att bryta spelsidans regler?

För att förtydliga måste man också verifiera det skapade kontot med id handling som fås från personen som går med på det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte olagligt i Sverige att öppna spelkonton i andras namn med deras tillåtelse eller utnyttja olika utländska spelbolags "välkomstbonuserbjudanden" på det sätt du i din tidigare fråga beskrivit. Enligt svensk lag blir det således inte tal om några påföljder.

Den rimliga påföljden i din fråga torde alltid bli den att spelbolagen stänger ner ditt konto och fryser dina tillgångar på detsamma. Att ett spelbolag skulle vilja inleda en juridisk process mot dig ser jag som tämligen osannolikt (notera dock att en eventuell juridisk process i detta fall inte skulle utgå från svensk lag utan istället lagen i landet där det utländska spelbolaget har sitt säte).

Det borde dock sannerligen ligga i det enskilda spelbolagets intresse att denna typ av upplägg inte ska vara matematiskt möjliga att vinna på i längden. Har du hittat ett sätt att "överlista" spelbolagens bonuserbjudanden hindrar dock inte svensk lag dig från att fortsätta med detta, även om du naturligtvis bryter mot det utländska spelbolagets regler med ditt "bonustradingupplägg" vilket du också konstaterat i din fråga.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare