Hur fortsätter man äga det som är sitt när man gifter sig?

Hej! Jag och min särbo skall gifta oss. Jag äger min egna bostad och min egna bil och han sin bostad och sin bil. Vi kommer att fortsätta vara särbos I ca 2 år till. Jag har tre egna barn och han har två. Vi har Inga gemensamma. Dessutom kommer jag att ärva en större summa pengar då mina föräldrar säljer sin lägenhet och flyttar in på ett Trygghetsboende och jag är det ende barnet. Vad bör jag tänka på? Hur/vad skriver jag för att fortsatt äga det som är mitt till den dagen vi flyttar ihop?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Arvet från dina föräldrar
För att arvet från dina föräldrar ska ses som ditt så ska de skriva i testamentet eller i gåvobrevet att pengarna är din enskilda egendom så att de inte kan ses som gemensam egendom under giftermålet, Äktenskapsbalken 10 kap 1§.

Egendomsförhållandena
När ni gifter er så kommer allt som inte uttryckligen är enskild egendom ses som er gemensamma, och kommer att delas lika om en bodelning skulle ske (Äktenskapsbalken 10 kap 2 §).

Om ni vill behålla så att ni båda äger det ni äger tills ni flyttar ihop så rekommenderar jag er att skriva ett äktenskapsförord (Äktenskapsbalken 9 kap 13 §). Då kommer du fortsätta äga det som är ditt. När ni sedan flyttat ihop kan ni antingen skriva ett nytt äktenskapsförord gällande de nya förhållandena eller göra det första avtalet ogiltigt.

Om ni behöver hjälp att upprätta ett äktenskapsförord så kan ni få hjälp med det här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare