Hur fungerar det att testamentera med fri förfoganderätt?

Jag funderar på att upprätta testamente. Jag har båda mina föräldrar i livet och de är inte särskilt gamla, de fick mig som mycket unga. Jag har inte jättebra kontakt med dem så jag vill inte att de ska ärva allt efter mig, men vill ändå kunna hjälpa t.ex. min mor om jag skulle gå bort före henne. Jag har ingen egen familj, d.v.s. ingen sambo/fru och inga barn.

Jag funderar t.ex. på att skriva testamente som gör att min mor får ärva en viss summa om jag skulle dö före henne, säg 100 000 kr. Men jag vill inte att hennes arvingar (vilket är hennes bror och därefter hennes syskonbarn) i ett sådant läge får ärva de här pengarna när min mor dör, om pengarna då finns kvar. Då vill jag hellre att någon annan som jag kan få bestämma ska ärva de här pengarna efter min mor.

Är ett sådant upplägg i ett testamente möjligt, där jag alltså skriver in att jag vill testamentera 100 000 kr till min mor och när hon sedan dör ska dessa pengar (om de finns kvar) ärvas av NN?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver kallas för förfoganderätt. Det ger din mamma rätt att använda och sälja det som du testamenterat till henne på samma sätt som om hon hade ägt den, ända skillnaden är att hon inte kan testamentera bort det. Istället kommer det då att gå till dina arvingar och fördelas enligt den vanliga arvsordningen eller om du i ditt testamente skrivit att det ska gå till någon annan.

Du kan alltså förordna i ditt testamente att din mor ska ärva en viss tillgång och när hon dör ska en annan person som du nämnt (i testamentet) ärva tillgången istället för din mors arvingar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare