Hur fungerar dödsboägares skulder till dödsboet?

Hej, jag upprättade ett enkelt skuldebrev och lånade 300 000 år 2005 av min mamma, det hade en löptid på 30 år, hon dog hösten 2016. Mina syskon sa du har 200 000 kvar att betala så arvet blev 760 till mig och 960 till dem då de lade på 200 000 som tillgång i dödsboet. Blev jag rätt behandlad? Tänker mest på att skuldebrevet hade en löptid på 30 men avslutades när mamma dog och jag fick betala allt direkt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter som att du inte nämner något om ett testamente utgår jag från att inget finns. Din skuld till din mamma är en tillgång i hennes dödsbo, du blir på så vis skyldig dödsboet istället för din mamma. När fördelningen av dödsboet sker är din skuld en tillgång som kan delas ut. Det enklaste sättet att göra det är att ge den till dig så skulden "försvinner" efter som du blir skyldig dig själv. Man kan inte ha en skuld till sig själv och det skrivs därför av.

Från din fråga verkar det som att det är så dina syskon resonerat, dvs praktiskt är alltså fördelningen inte felaktigt, din skuld har skrivits av mot det du fått från dödsboet.

En alternativ lösning hade varit att din skuld hade också kunnat fördelas bland alla arvingarna, vilket skulle innebära att du skulle bli skyldig alla dina syskon lite, men få ut mer ur dödsboet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl LohmanderRådgivare