Hur fungerar ett samboavtal?

Hej!

Jag har köpt en bostadsrättslägenhet.

Jag och min blivande sambo och hennes två barn 10 och 12 ska flytta in samtidigt. Vi tänker skriva ett samboavtal där vi avtalar att bostaden ska förbli min vid ev separation.

Fungerar en sådant avtal?

Vad händer om hon vill bo kvar där? Blir jag tvungen att lämna lägenheten för att hon har små barn?

Får hon hälften av lägenheten ändå?

Med vänlig hälsning, Sambo

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänkte först berätta lite allmänt om samboavtal för att sedan besvara dina frågor.

Vad är ett samboavtal?
Regler om sambor finns i sambolagen.

Om du och din sambo skaffar bostad och bohag(till exempel möbler, elektronikprylar, husgeråd) för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av detta ska delas lika om ni separerar. Saker ni inte behöver dela lika är allt som inte är bostad och bohag, som exempel kan nämnas pengar på banken eller bilen.

Med ett samboavtal kan sambor avtala bort sambolagens regler om likadelning och själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. Syftet med samboavtal är alltså att avtala bort sambolagens regler om likadelning för att istället komma överens om hur bostad och bohag ska fördelas.

Fungerar ett samboavtal?
Korta svaret på den frågan är ja. Det framgår från 9 § sambolagen att sambor eller blivande sambor får avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen vid en separation. Det innebär att ni kan avtala om att bostaden ska vara din.

Om ni inte skulle skriva ett samboavtal och sen separera skulle hon ha rätt till hälften av lägenheten.

Det kan tilläggas att samboavtalet måste vara skriftligt och undertecknat av båda samborna för att vara giltigt.

Vad händer om hon vill bo kvar med barnen?
Om ni har skrivit ett samboavtal där det står att du har rätt till hela lägenheten så är huvudregeln att sambon och hennes barn måste flytta om ni separerar.

Det finns dock ett undantag i 22 § sambolagen som gäller även om ni har ett samboavtal. I paragrafen står att den andra sambon har rätt att överta bostaden när samboförhållandet upphör om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna kan anses skäligt. Det som kan tala för att sambon "bäst behöver bostaden" är vanligtvis att det finns gemensamma barn som ska bo med den sambon. Är barnen inte gemensamma krävs synnerliga skäl för att sambon ska få överta bostaden. "Synnerliga skäl" är ett högt ställt krav vilket innebär att det skulle vara väldigt svårt för din sambo att överta bostaden om ni inte har några gemensamma barn.

Om undantaget tillämpas ska den som övertar bostaden ersätta den andra sambon för bostadens värde. Din sambo skulle alltså behöva köpa ut dig.

Jag ska avslutningsvis tipsa om att ni enkelt och till ett fast pris kan upprätta ett samboavtal via vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare