FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/08/2018

Hur fungerar handelsbolag? Kan jag, som sambo till en delägare i ett handelsbolag, känna mig trygg?

Hej!

Min sambo har ett handelsbolag med sin syster. Jag köpte en lägenhet som vi flyttade in i mars. Ifall deras bolag får skulder eller liknande, kan detta påverka mig som står utanför detta något? Kan det påverka framtiden, om vi väljer att äga lägenheten tillsammans eller väljer att köpa hus? Hur säkert är det med handelsbolag? Vill tillägga att jag och systern tyvärr inte kommer överens och jag oroar mig för vår framtid i och med detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Handelsbolag

Handelsbolag innebär att två eller flera delägare gemensamt bedriver näringsverksamhet och bolaget är infört i bolagsregistret. Det som framför allt skiljer ett handelsbolag från ett aktiebolag är det faktum att ägarna i ett aktiebolag bara kan dra på sig skulder till den del de investerat i bolaget, medan handelsbolagsdelägare blir personligt betalningsskyldiga för bolagets förpliktelser. Man kan alltså, genom att dra på sig stora skulder, försätta sig själv i personlig konkurs i ett handelsbolag, vilket inte är helt lika lätt att göra i ett aktiebolag eftersom man är begränsat betalningsskyldig.

Man är också i ett handelsbolag solidariskt betalningsansvarig, vilket innebär att en fordringsägare kan gå till vem som helst av delägarna för att kräva ut sin fordran (det spelar alltså ingen roll vem av delägarna som dragit på sig skulden). I praktiken innebär detta att din sambos syster skulle kunna sätta bolaget i enorm skuld, och att fordringsägaren i senare led kräver din sambo på betalning. Detta målas ofta upp som en av de största riskerna med handelsbolag och är anledningen till att man ofta får uppmaningen att välja sin bolagspartner med omsorg.
Hur "säkert" det är med ett handelsbolag avgörs alltså i första hand av hur duktiga delägarna är på att på ett ansvarsfullt sätt driva sin verksamhet. Risken ligger ju i att det inte finns något "skyddsnät" så som det finns för delägare i ett aktiebolag.

Hur kan detta påverka dig?

Detta kan påverka dig endast i begränsad omfattning. Eftersom du inte är delägare i bolaget så kan du inte krävas på betalning av någon av dess fordringsägare. Detta gäller ju dessutom under förutsättning att du inte går i borgen för bolagets skulder. Så länge du inte associerar dig med bolaget på något sätt kan du inte angripas med något som helst krav kopplat till bolaget.

Om du och din sambo äger någon egendom tillsammans (du nämner lägenheten eller ett framtida hus i din text) så kan du ju förstås påverkas härigenom, eftersom din sambo riskerar personliga skulder och egendom kan utmätas för betalning av dessa skulder. Så länge du själv äger lägenheten bör det dock inte vara några problem eftersom din egendom inte kan tas i anspråk för din sambos skulder. Detta är också lösningen jag skulle rekommendera om du vill känna dig helt trygg mot vad som skulle kunna hända i handelsbolaget.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare