FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/06/2018

Hur gå till väga när en vill driva in en skuld gentemot ett företag beläget i ett utomeuropeiskt land?

Hej!

Jag jobbar spm frilansöversättare, och har bland annat haft ett samarbete med ett företag i Turkiet. Detta företag har nu en skuld till mig på ca 2200 euro, men de verkar inte vilja betala mig. Majoriteten skulle varit betalt i februari och en del i april. De svarar inte på mina mail eller när jag ringer.

Har jag någon möjlighet att kräva min lön juridiskt? Vad finns det för sätt för mig att få betalt?

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan du ställt är hur du ska gå till väga då ett företag beläget i ett utomeuropeiskt land vägrar betala sin skuld till dig. Jag tolkar det som att det inte föreligger ett anställningsavtal i detta fall, då du uttryckligen skrivit att det rör sig om ett samarbete, men också att en frilansöversättare torde arbeta självständigt. Om så inte är fallet får du gärna återkomma och förtydliga. Du har självfallet rätt att kräva din skuld juridiskt och mitt första råd är därför att du stämmer företaget. Ur ett internationellt privaträttsligt perspektiv blir frågan vilken domstol som har behörighet att ta upp talan som du väcker. Bryssel I-förordningen (BFIa) aktualiseras i Sverige då det handlar om avtal och det finns ett internationellt samband.

Eftersom att svaranden (företaget) i detta fall har sin hemvist i ett utomeuropeiskt land (Turkiet), blir nationell svensk rätt tillämplig istället (art. 6 BFIa). De svenska reglerna i rättegångsbalken (RB) 10 kap. tillämpas analogt, vilket innebär att en använder andra liknande regler i förevarande situation, då uttryckliga lagbestämmelser saknas. Det avgörande inom avtalsförhållanden enligt nationell rätt är var ni har ingått förbindelsen/avtalet (10 kap. 4 § RB). Om ni har ingått avtalet i Sverige är svensk domstol behörig att ta upp din talan. I annat fall får du väcka talan i Turkiet. Hur turkisk domsrätt fungerar har helt att göra med turkiska processrättsliga regler och det är något som turkiska domstolar får avgöra.

Det förmånliga med att väcka talan i just Turkiet är att du slipper tänka på hur domen i Sverige ska verkställas i Turkiet, då det handlar om turkiska regler. Det är nämligen inte helt ovanligt att domstolar i andra länder inte erkänner/verkställer svenska domar. Frågan blir då om det ens är värt att väcka talan i Sverige om domen ändå inte kommer kunna fastställas och skulden inte indrivas i Turkiet. Det är därför i detta fall bäst att kontakta en svensk jurist i första hand och i andra hand en turkisk jurist som reder ut rättsläget för dig. Du kan boka tid med en av våra jurister för vidare rådgivning här.

Jag önskar dig all lycka i tvisten!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare