FrågaAVTALSRÄTTGåva17/07/2018

Hur går det till vid gåva av bostadsrätt?

Hej, min mamma har en bostadsrätt som jag är enda arvinge till då min bror nyligen gick bort.

Nu har mamma flyttat till ett boende och vill ge mig bostadsrätten.Hur går vi vidare?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig om en bostadsrätt kommer bostadsrättslagen bli aktuell. Mitt tips är att upprätta ett gåvobrev där det står att din mamma ger bostadsrätten till dig. När det kommer till bostadsrätter finns det vissa formkrav på gåvobrevet för att det ska vara giltigt. Enligt bostadsrättslagen 6 kap. 4 § ska gåvobrevet upprättas skriftligen och undertecknas av givaren och mottagaren. Vidare ska även bostadsrättsföreningen underrättas om ägarövergången. Utöver det finns det inga formkrav men jag rekommenderar att iaktta tydlighet och noggrannhet vid upprättandet av gåvobrevet så det inte blir några missförstånd.

När gåvan är fullbordad kommer du bli ägare till bostadsrätten och den kommer således inte att ingå i din mors kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare