Hur går jag till väga när jag fått förlikningserbjudande om nedladdning av film?

Hej jag har en fråga, Jag fick ett brev i lådan om en förliknningserbjudande av nedlandning av film från NJORD Law Firm, kostnaderna av dett ska då vara 7000kr. hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Njord Lawfirm är en advokatbyrå som företräder flera internationella filmbolag. Det senaste året har Njord och flera andra advokatbyråer sänt ut förlikningserbjudande till en stor mängd personer misstänkta för fildelning. Förlikningserbjudandet innebär att om du betalar, kommer Njord inte att vidta några rättsliga åtgärder mot dig i det fallet. Fortsätter du att ladda ner eller har laddat ner andra filmer finns det däremot en risk att brev skickas till dig i fler ärenden.

Jag kommer nedan att ge dig en generell genomgång om vad advokatbyråerna som skickar ut dessa brev lutar sig mot, vad som gäller vid ett tvistemål i domstol och slutligen en avslutning med råd och svar på din fråga.

Advokatbyråerna utgår från att det är ägaren till internetabonnemanget som är skyldig

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol. På samma vis går åsikterna isär om man ska betala kravbreven eller inte. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vill du inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan Njord, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Den som förlorar i en domstolstvist står för motpartens rättegångskostnader

Om ärendet skulle gå till domstol kan det, om du förlorar, bli kostsamt. Tvistemålen delas upp i ordinära tvistemål och förenklade tvistemål. Mål som rör tvister som uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp (f.n. 23.250 kr) handläggs som förenklade tvistemål (1 kap. 3 d § RB). I ditt fall är åtminstone den föreslagna summan betydligt lägre än ett halvt prisbasbelopp vilket talar för att en eventuell tvist kan hanteras som en förenklad sådan.

Huvudregeln i ordinära tvistemål är att förlorande part står motpartens rättegångskostnader (18 kap. 8 § RB). I förenklade tvistemål är rätten till ersättning för rättegångskostnader begränsad (18 kap. 8 a § RB). Syftet med de förenklade tvistemålen är att förenkla processen och göra processen mindre kostsam för parterna då det omtvistade beloppet är lågt. Skulle du förlora ett förenklat tvistemål blir de kostnader för motparten som du står för betydligt lägre än om det vore ett ordinärt tvistemål.

Hur ska du gå till väga?

Du kan självklart välja att betala kravbrevet från Njord. Betalar du ingår du ett förlikningsavtal som innebär att filmbolaget inte kommer att vidta några rättsliga åtgärder mot dig i fallet. Fortsätter du att ladda ner eller har laddat ner andra filmer finns det däremot en risk att brev skickas till dig i fler ärenden.

Anser du att du är oskyldig till nedladdning eller inte vill betala ska du bestrida kravet. Du kan bestrida kravbrevet redan i det första ledet, genom att vända dig till Njord. Du har dock ingen skyldighet att kontakta dem i nuläget. Viktigast om du vill bestrida ärendet är att du gör det om ärendet går till inkasso eller sänds till Kronofogdemyndigheten. Tänk på att du ska göra sådant bestridande skriftligt!

I slutändan är det upp till dig själv om du anser det värt att betala den begärda summan eller ej. Som rådgivare kan jag inte ge ett definitivt besked att man alltid ska betala eller att man alltid ska bestrida. Däremot är jag av uppfattningen att om du vet att du inte laddat ner filmen ska du heller inte betala. Det bör även uppmärksammas att om det går till domstol är det din motpart som har bevisbördan. Det innebär i fallet att Njord som ombud för sin klient ska visa att du faktiskt har begått det upphovsrättsliga intrånget, eller att det är visat att du har ansvar för intrånget genom att tillhandahållit internetuppkopplingen.

Mig veterligen har inga privatpersoner ännu stämts utifrån de brev som Njord och andra advokatbyråer skickar ut. Mot den bakgrunden bedömer jag risken för en stämning som förhållandevis liten; advokatbyråerna kommer inte att ha möjlighet att stämma alla som är misstänkta för nedladdning. Njord har dock flaggat för att de kommer att inlämna stämningar mot privatpersoner. Om det är skrämselpropaganda eller så verkligen kommer att ske är svårt att sia om. Min personliga åsikt är att det sannolikt kommer att ske en del stämningar. Dels för att åskådliggöra att filmbolagen tar intrången på allvar, dels för att få prejudikat från domstol om vilka bevis som krävs.

Det är således inte riskfritt att låta bli att betala. Om Njord väljer att utfärda stämningar för nedladdningar kan du vara en av de som stäms.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare