FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/08/2018

Hur går man till väga när endast en av delägarna vill sälja?

Hej. Jag och min sambo har flyttat isär men äger ett fritidshus 50% var. Hur går man till väga när jag vill sälja men inte min ex sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör samäganderätt hittar du i samäganderättslagen.

För att en delägare ska få förfoga över samägd egendom i dess helhet krävs samtycke från övriga delägare (2 § samäganderättslagen). Det innebär alltså att du och din exsambo behöver vara överens om det är så att hela huset ska säljas.

Däremot finns det inget hinder mot att en delägare säljer sin andel i samägd egendom utan samtycke. Du kan alltså sälja dina 50 % av huset utan samtycke från din exsambo.

Det är även möjligt för varje delägare att ansöka hos rätten att fritidshuset ska säljas på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Om hela huset säljs på offentlig auktion får ni hälften var av försäljningssumman eftersom ni äger 50 % var.

Det är även ett alternativ att lösa tvisten i domstol genom att någon av er ansöker om stämning mot den andra parten. Denna lösning kan dock resultera i en kostsam och långdragen process så det bästa vore om ni kunde komma överens sinsemellan angående försäljning av fritidshuset.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare