Hur går man tillväga för att få trafikförsäkringen att betala för sakskada?

Hej! Jag var med om en trafikolycka där jag som cyklist cyklade över en bevakad cykelpassage när det var grönt, en bilist svängde vänster i korsningen och körde in i mig då hon inte såg mig. Jag fick endast lindriga skador men min cykel blev förstörd. Jag gjorde en polisanmälan och som jag har förstått det är det hennes trafikförsäkring som betalar skadorna på min cykel, men hon vägrar betala förrän hela polisutredningen är klar. Dessutom hävdar hon att jag i så fall är skyldig att betala skadorna på hennes bil (hon fick en buckla och registreringsskylten skulle bytas). Är jag verkligen skyldig att betala skadorna på hennes bil när det är hon som har väjningsplikt etter sväng på en bevakad cykelpassage? Och hur ska jag gå tillväga för att få hennes trafikförsäkring att betala för mina cykelskador?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du har varit med om en olycka, men tur att du klarade dig undan med lindriga skador. Det stämmer som du säger att skadorna på cykeln täcks av trafikförsäkringen i form av trafikskadeersättning enligt 11 § trafikskadelagen.

Gällande skadorna på bilen så har du inget ansvar eftersom du anger att du har följt cykelreglerna, medan bilisten har kört vårdslöst då föraren inte har beaktat väjningsplikten, vilket jag förstår det som att det ledde till den aktuella olyckan. Dessa skador ersätts i så fall beroende på vagnskadeförsäkring, men det bör inte vara något som du behöver tänka på.

Hur ska du gå tillväga för att få trafikförsäkringen att betala för dina cykelskador?
Om inte bilistens försäkringsbolag kontaktar dig bör du kunna ta kontakt med polisen eller ditt försäkringsbolag för att veta hur du ska få ut ersättning från försäkringen. Du behöver inte vända dig till bilisten själv, utan det mesta regleras genom försäkringsbolaget.

I annat fall är det möjligt att vända sig till Trafikförsäkringsföreningen om föraren är okänd eller saknar försäkring.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare