FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/08/2018

Hur gör jag för att få ut min andel i fastigheten?

Hej! Jag och min bror har ärvt en fastighet tillsammans. Jag vill nu få ut min andel, men min bror kan ej lösa ut mig till halva marknadsvärdet. Han vill ej heller sälja fastigheten. Vad har jag för rättighet att få ut min andel? Min bror säger att han kommer vägra alla bud och han kommer ej heller skriva på några papper. Har han rätt till det? Vad tar ni i timmen för att hjälpa mig med detta? Är det värt att koppla in en jurist i fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör samäganderätt hittar du i samäganderättslagen.

För att en delägare ska få förfoga över samägd egendom i dess helhet krävs samtycke från övriga delägare (2 § samäganderättslagen). Det innebär alltså att du behöver samtycke från din bror för att du ska få sälja hela fastigheten.

Däremot finns det inget hinder mot att en delägare säljer sin andel i samägd egendom utan samtycke. Du kan alltså sälja dina 50 % av fastigheten utan samtycke från din bror och på så sätt få ut din andel av arvet i pengar.

Det är även möjligt för varje delägare att ansöka hos rätten att fastigheten ska säljas på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Om fastigheten säljs på offentlig auktion får ni hälften var av försäljningssumman.

Det är även ett alternativ att lösa tvisten i domstol genom att någon av er ansöker om stämning mot den andra parten. Denna lösning kan dock resultera i en kostsam och långdragen process så det bästa vore om någon av alternativen jag nämnt ovan används.

Om du vill anlita någon av våra jurister kan du gå till https://lawline.se/boka. Där kan du även få information om vad det kostar i timmen att få hjälp. Du kan även få rådgivning via telefon mån-fre mellan 10–16 om du går till https://lawline.se/contact.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare