FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2018

Hur gör jag när person från annat land utför brottslig gärning från utlandet?

Vad kan man göra om någon från ett annat land trakasserar, hotar och sprider information om en på internet? I och med att man är så sökbar i Sverige kan det potentiellt göra mig illa om fel person läser om mig och får för sig att söka upp mig.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hota, trakassera och sprida felaktig information är en brottslig gärning i Sverige. För att personen ska bli straffad för sitt brott som är utfört utomlands krävs det att kravet"dubbel straffbarhet" är uppfyllt. Det betyder att om gärningen är straffsanktionerad utomlands så krävs det att det även gärningen utgör ett brott i Sverige för att personen ska bli dömd i Sverige.

Ditt fall
Troligtvis utgör hot, trakasserier och spridning av felaktig information ett brott i samtliga länder i världen. Dock kan gärningsmannen inte dömas för straff som är hårdare än det straff som utdöms på gärningsorten. Brottet anses vara utfört där effekten har uppkommit, dvs i ditt fall i Sverige.

Jag skulle rekommendera dig kontakta den svenska polisen för vidare hjälp hur du ska gå tillväga för att ställa personen till rätta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hugo WimbyRådgivare