Hur gör man att arvet tillfaller den efterlevande makan/maken?

Vi är ett gift par utan barn , men vi har arvsberättiga syskon. Kan vi nu göra ett gemensamt testamente som säger att : när en av oss dör ges den efterlevande full äganderätt till kvarlåtenskapen efter den avlidne OCH när den efterlevande dör tillfaller

dödsboets tillgångar en namngiven organisation. Alltså, våra syskon görs arvslösa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med eran fråga.

Genom att skriva ett testamente så är det fullt möjligt att göra syskonen arvslösa. Det är bara bröstarvingar, alltså era gemensamma barn som skulle ha rätten att få arv trots att det finns ett testamente. Dessa är de ända arvsberättigade som man inte kan göra helt arvslösa.

Mitt råd är att ta kontakt med en jurist för att få hjälp med utformningen av testamentet enligt konstens alla regler, men det finns inget hinder mot att ni ärver varandra och att pengarna sedan ska gå till en organisation.

Hoppas att det var svar på er fråga!

Emma AnderssonRådgivare