Hur gör man giftorättsgods till enskild egendom?

Ska skriva äktenskapsförord. Vi är gifta har barn, ej gemensamma vill ej att något av det vi äger ska ingå i giftorättsgodset Kan man formulera förordet så :

Vårt giftorättsgods ska gå till våra respektive barn detta gäller alla tillgångar både fastigheter och bankmedel

mvh tacksam för snabbt svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och titta i Äktenskapsbalken (ÄktB) och i Ärvdabalken (ÄB) efter svar.

Ni kan genom ett äktenskapsförord göra ert giftorättsgods till enskild egendom

Jag skulle rekommendera att ni gör ert giftorättsgods till enskild egendom. Detta innebär att det inte kommer att delas mellan er i en framtida bodelning (ÄktB 10 kap 1 §). Ni kan skriva ett äktenskapsförord för att åstadkomma detta, vilket du redan verkar ha förstått. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt så krävs det att det är skriftligt, samt att det är undertecknat av er båda två. Äktenskapsförordet är sedan giltigt från den dag ni skickar in det till Skatteverket (ÄktB 7 kap 3 §). Det är mycket viktigt att äktenskapsförordet är tydligt, så att inget rum för tolkningar kan ges. Ni bör alltså tydligt skriva att allt ert respektive giftorättsgods ska räknas som enskild egendom.

Era barn kommer att ärva den enskilda egendomen

Om detta har gått rätt till så kommer er enskilda egendom efter detta att gå till era respektive barn, eftersom att ni inte har några gemensamma barn. Det är nämligen så att föräldrar först och främst ärvs av sina barn, som i regel ärver i lika stora delar (ÄB 2 kap 1 §). Dock är det så att gemensamma barn måste vänta tills dess att båda föräldrar har gått bort, innan dessa kan få ta del av sitt arv. Ett särkullbarn är däremot barn till endast en av de gifta makarna, och detta barn har allt som oftast alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder direkt (ÄB 3 kap 1 §). Som jag uppfattar det så är alla barn i ert äktenskap särkullbarn, och dessa kommer därför att kunna få ut allt sitt arv direkt. Om ni vill göra det extra tydligt att ni vill att era barn ska ärva, så kan ni skriva ett testamente. Detta då ett äktenskapsförord inte reglerar framtida arv.

Sammanfattning

Jag skulle rekommendera att ni i äktenskapsförordet gör om giftorättsgodset till enskild egendom. Detta görs skriftligen, och det är viktigt att det är underskrivet av er båda. Det är sedan giltigt så fort ni har skickat in det till Skatteverket. Era barn kommer sedan omedelbart att ärva respektive förälders enskilda egendom, då dessa är särkullbarn och har rätt att få ut sitt arv direkt. Om ni ändå vill förtydliga hur ett framtida arv ska genomföras, så kan ni göra detta genom ett testamente.

Mina råd till er

Jag skulle först och främst vilja tipsa er om att Lawline har en tjänst där ni kan skapa ett äktenskapsförord direkt över datorn på ett väldigt smidigt och bra sätt. Ni kan också kontakta våra jurister på info@lawline.se, för att få närmare hjälp. De kan även hjälpa er med att skriva ett testamente, om det skulle önskas.

Tills vidare hoppas jag att du har fått svar på din fråga, och önskar ett stort lycka till i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare