Hur gör man när man ska köpa ut sin sambo?

Hej

Vid nyår separerade jag å min sambo. Jag flyttade till en hyresrätt o han bodde kvar i vår gemensamma bostadsrätt. Denna äger vi 50/50. Vi betalade lika mkt i handpenning samt betalar lånen 50/50. Tanken var från början att sälja vår bostadsrätt. Vi anlitade en mäklare tidigt i våras. Mäklaren rådde oss att vänta lite med att lägga ut lägenheten till försäljning. Bilderna skulle bli bättre när snön var borta plus att priserna nog var på väg upp lite. Såklart valde såklart att lita på Mäklaren.

Vi gjorde uppdelningen att jag betalar ff halva lånet, men exet betalar hela avgiften.

Nu har jag således betalat halva lånet i 7 månader..

Vi har inte delat upp några saker ännu. Detta pga att visningarna skulle få vara först. Visningarna var för ett par veckor sedan.

Budgivningarna har inte kommit igång och exet vill nu köpa ut mig. Hur ska vi tänka här?

Så här vill han göra:

1.995.000:- utsatt pris

1.495.000:- betalt pris

= 500.000:- vinst

500.000:- - skatt (22%)

= 390.000:- - extra lån

(41.000:-) = 349.000:-

349.000:- - mäklare + styling (40.000:-) = 309.000:-

309.000/2 = 154.000:-

Han ger mig 154.000kr

Nu till mina frågor..

Måste jag betala honom för hans ev extra lån?

Ska mäklararvodet betalas fastän vi inte säljer?

Borde inte han kompensera mig för att han i 7månader kunnat nyttja alla våra saker?

Han tjänar runt 60.000kr/månad. Jag tjänar hälften av det. Just nu går jag på knäna då jag varit sjukskriven sedan februari.

Mvh Viktoria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och deras bodelning finner man i Sambolagen (SamboL).

Värderingen av huset

Om ni båda äger 50% av något ska ni efter transaktionen fortfarande ha 50% av värdet av tillgången var. Om man ska köpa halva huset ska man som huvudregel betala halva dess värde här 1 995 000 / 2 = 997 500. Det som kan ändra detta är uppskov. Uppskovet stannar på huset vilket då är en kostnad som den som behåller huset får. För att kompensera för detta brukar man dra av halva uppskovet från försäljningen. Om ni tex hade uppskov på 200 000 skulle ni dra av halva det (100 000) och skulle du då bli ut köpt för 897 500.

Du måste sedan betala skatt på vinsten du gjort. Tänk också på att mäklarkostnader kan tillkomma och det kan vara bra att dela på dem också.

Lånet

Lån är privata om de inte är gemensamt tagna. Lån brukar räknas av från personens egendom innan en bodelning (13 § SamboL). Om ni ska dela lika på huset kvittar det vilka skulder som finns. Du behöver alltså inte betala något för din sambos skulder. Skulderna ni haft gemensamt ska ni fortfarande betala gemensamt. Även om du inte varit i eller använt huset äger du det fortfarande och bör betala de kostnader som kommer med det. Det som jag beskrivit är reglerna som står i lagen men det går att frånträda dessa om båda parterna är överens.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare