Hur kan en gåva skyddas från utmätning?

Om jag har skuldsanering och jag får en gåva i form av kapital kan man då skriva så det blir undantaget från utmätning? Isf blir det kapitalet låst eller kan man använda kapitalet som man vill?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skydda gåvan från utmätning genom överlåtelseförbud

Om ni vill skydda gåvan från utmätning kan gåvogivaren i ett gåvobrev skriva in ett överlåtelseförbud. Detta innebär som huvudregel att gåvan inte får utmätas (5 kap. 5 § UB) men det innebär också att du inte får sälja eller på annat sätt överlåta gåvan.

Blir kapitalet låst genom överlåtelseförbudet?

Utifrån din fråga förstår jag det som att gåvan består av rena pengar, alternativt aktier eller liknande. Eftersom ett överlåtelseförbud hindrar dig att exempelvis sälja vidare eventuella aktier kan man säga att kapitalet blir låst. Att inkludera ett överlåtelseförbud i ett gåvobrev är kanske mer lämpligt vid gåvor som man ändå kan dra nytta av, exempelvis en fastighet.

Sammanfattning

Ett överlåtelseförbud i gåvobrevet gör att gåvan inte kan utmätas men det innebär också att du inte kan använda kapitalet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara

Sara JönssonRådgivare