Hur kan jag få hjälp med att driva en en fordran?

Hej,

Vi har en fodran på en före detta hyresgäst som vi idag inte får tag på, och som vi misstänker har flyttat till USA. Vi har via Facebook sett att hans fru bor kvar i Sverige; paret bodde i vårt hus med sina barn under uthyrningstiden. Skulden är fastställd av Göteborg tingsrätt och har vunnit laga kraft 2013, då ca 300 000 kr (över 400000 idag med hänsyn till ränta enligt räntelagen). Personen verkar ha bytt namn, eftersom vi inte längre hittar honom på sökningar på internet, och vi anar att han inte har några ägodelar av värde kvar i Sverige - i alla händelser inga som med säkerhet kan kopplas till honom. När vi söker på personnumret som syns i tingsrättens handlingar, får vi i alla fall bekräftelse på att det är ett fungerande personnummer, om det nu har någon betydelse. Vidare kan nämnas, att hans barn (minderårig) enligt facebook nu bosatt i Los Angeles. En tid innan beslutet från tingsrätten meddelades hörde vi rykten om att han skulle flytta till just Los Angeles, vilket får oss att ana att även han är bosatt där. Finns det något vi kan göra?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Med anledning av att du har fått en dom från Tingsrätten så är det "enbart" indrivning av fordran som kvarstår. Du kan få hjälp med att driva in skulden av Kronofogden. På deras hemsida kan du fylla in en blankett om ansökan om verkställighet. Kronofogden tar då över indrivningen. Om gäldenären inte har pengar som täcker skulden kan kronofogden sälja gäldenärens egendom för att driva in skulden på det viset.

Min rekommendation är således att du kontaktar Kronofogden, de har inte sällan effektiva indrivningsmetoder.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare