Hur kan jag få tillbaka utlånade pengar (försträckning) och en utlånad bil när mottagaren vägrar?

Hej,

Jag har lånat ut pengar till mitt ex i olika belopp som jag endast har swishat till henne om man räknar ihop allt så blir det drygt 20000kr.

Min fråga räcker det med historiken från swish som bevis att kräva pengarna tillbaka?

Sen använder hon en bil som står på mig där jag har sms om att jag vill att den ska skrivas över eller så ska den skrotas. Men ej fått något svar från det! Det kanske kan få min story om pengarna mer trovärdig också?

Har också skrivit till henne om pengarna där jag också har skrivit att vi kan hoppa över alla belopp under 500kr. Men även hör ingen lycka.

Sen vet jag inte om man kan få fram ett samta man har haft över telefon för där har hon sagt att hon ska betala lånet

Ursäkta att det kanske är rörigt

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar flera juridiska aspekter som aktualiserar flertalet olika lagar. Jag kommer att dela upp mitt svar i rubriker som var för sig behandlar de olika juridiska aspekterna.

Lånat ut saker?
För det första måste det konstateras att du faktiskt lånat ut de nämnda pengarna och bilen till ditt ex. I sådana här fall är frågan om bevisning central. För att du ska kunna kräva tillbaka pengarna krävs att du först och främst kan bevisa transaktionen. För detta bör Swish-transaktionerna räcka. Detta bevisar klart och tydligt att pengar från ditt bankkonto överförts till ditt ex konto.

Det som händer när du har kunnat bevisa att en överföring föreligger från dig till henne är att hon har bevisbördan för att det rör sig om en gåva. Det blir alltså direkt ditt ex som då måste bevisa att det handlar om en gåva och inte om ett lån. Detta klargjordes i ett rättsfall från högsta domstolen (NJA 2014 s. 364). Där uppgavs bland annat följande.

"Den som i en rättegång kräver betalning på grund av ett påstått penninglån (försträckning) har som princip att styrka sitt påstående. Den principen tar dock inte sikte på det fallet att det står klart att ett visst belopp har förts över från en person till en annan och det råder oenighet om överföringens innebörd."

"Bevisbördan för att ett mottaget belopp har utgjort en gåva vilar på mottagaren."

Sammanfattningsvis ska det alltså räcka med att du bevisar att du betalat pengar till ditt ex. Därefter ska bevisbördan ligga på henne att bevisa att mottagandet av pengarna inte utgjorde gåvor.

Ett problem kan dock vara att det här handlar om flera förhållandevis låga belopp. I rättsfallet jag ovan refererade handlade det om ett belopp om 100.000 kr givet av en person med dålig ekonomisk ställning. I ditt fall handlar det om mycket lägre belopp vid flera tillfällen och det är möjligt att beviskravet blir sänkt för ditt ex på grund av bland annat detta. Det kan även vara problematiskt med de låga beloppen på så sätt att denna typ av transaktioner (mindre belopp "swishade" mellan partners) mycket ofta är gåvor.

Vad gäller bilen bör det inte vara svårt att bevisa att den tillhör dig, då den är skriven på dig och du förmodligen har något köpebevis kvar (som t.ex. kvitto).

Jag kommer dock längre nedan att gå in på vilka alternativ du har att kräva tillbaka dessa pengar och bilen och hur bevisreglerna förhåller sig till de olika alternativen.

Kan det röra sig om brott?
Till att börja med är det sannolikt att det här rör sig om en eller flera brottsliga gärningar. En viktig skillnad måste dock göras mellan utlånandet av bilen och utlånandet av pengarna. Man säger att du lånat ut bilen, eftersom du har kvar äganderätten till bilen och har ett krav på att få tillbaka samma bil. Man säger dock angående pengarna att du lämnat en försträckning. Detta därför att du inte har ett krav på samma pengar, utan du har i stället ett krav på att få tillbaka samma summa pengar (eventuellt med tillägg för ränta).

Därmed kan brottet olovligt förfogande eller olovligt brukande ha begåtts beträffande bilen. Dessa brott regleras i brottsbalken (BrB) 10:4 och 10:7 respektive.

Brottet olovligt brukande begår den som gör följande:

"Den som vållar skada eller olägenhet genom att olovligen bruka någon annans sak döms för olovligt brukande till böter eller fängelse i högst ett år."

Detta kan alltså aktualiseras eftersom hon olovligen brukat din bil och att detta orsakat dig olägenhet. Även olovligt förfogande kan aktualiseras om du har krävt tillbaka bilen och hon vägrat göra detta och i stället innehållit den.

Det är dock i allmänhet inget brott att inte betala tillbaka pengar man lånat.

Kräva tillbaka lånade saker
Hur kan du då kräva betalt för dina penningkrav och kräva tillbaka din bil? Du skriver att du vill att den ska skrivas över på henne eller skrotas. Du kan dock varken tvinga henne att köpa den eller att ta emot den som en gåva. Du kan inte heller tvinga henne att skrota den. Det du tog kan göra är att återta besittningen av den. Här nedan går jag igenom hur du kan göra detta och hur du kan få betalt för dina penningkrav.

Pengarna
Till att börja med kan du kräva betalt för dina penningkrav. Det kallas med juridiskt språkbruk att du har fordringar på ditt ex. Du har alltså flera fordringar på olika summor pengar på ditt ex.

Det första medlet som finns till hands när någon vägrar betala för en fordran är att ta hjälp av kronofogdemyndigheten (KFM).

Det fungerar som så att du ansöker om ett utslag om betalningsföreläggande. När du har skickat in ansökan till KFM kommer de att skicka ett brev till svaranden (ditt ex) som får en viss tid på sig att bestrida kravet. Det finns alltså inget beviskrav för dig här, utan systemet fungerar så att KFM skickar ut brevet på din ansökan och det enda som behövs för att du ska få rätt är att hon inte bestrider kravet. Om hon inte bestrider inom den angivna tiden kommer skulden att fastställas, och hon kan då ansöka om så kallad återvinning om hon är missnöjd med utslaget och ändå vill bestrida kravet. Om hon inte bestrider och inte ansöker om återvinning kommer utslaget att stå fast och ditt krav kommer att kunna verkställas. Då kan KFM hjälpa dig att få tillbaka pengarna genom att de exempelvis utmäter pengar från hennes bankkonto. Problemet med detta är att du måste göra en ansökan för varje krav. Varje ansökan kostar dessutom 300 kr att göra, oavsett resultat. Ansökan gör du på KFM:s hemsida.

Om ditt ex däremot bestrider kravet från KFM eller ansöker om återvinning av utslaget blir det svårare för dig. Det som då står till buds är att ta ärendet till domstol. Ärendet ska då tas upp av tingsrätten och då krävs det att du kan bevisa att alla dessa transaktioner skett som du begär betalt för. Jag har ovan beskrivit lite av bevisreglerna i en sådan process. Just eftersom det handlar om mindre belopp kan en sådan process vara krånglig för dig då beviskraven som sagt kan hamna lågt för ditt ex att bevisa att det rört sig om en gåva och eftersom det handlar om flera mindre transaktioner. Dock så talar bevisreglerna från ovan refererade rättsfall till din fördel och det bör då trots allt vara ditt ex som har bevisbördan för att överföringarna utgjorde gåvor och inte lån.

Ett tips är att ladda ner en app som spelar in samtal på mobiltelefonen automatiskt. Ett sådant inspelat samtal kan du använda i bevissyfte. Jag kan dock tyvärr inte svara på hur stort bevisvärde det har att ditt ex ej svarat på dina SMS med krav på betalning. Det riskerar dock att ha mycket lågt, om ens något bevisvärde. I det svenska rättssystemet råder dock principen om fri bevisprövning (rättegångsbalken 35:1) som innebär att domstolen självmant ska värdera bevisen "efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit" i målet.

Ränta
För att få ränta på dina krav måste du skicka meddelande (t.ex. genom mail och/eller rekommenderat brev) till ditt ex med krav på varje belopp som du kräver betalning på och att underlåtenhet att betala dessa belopp leder till att ränta börjar löpa på varje belopp 30 dagar efter kravet (se räntelagen 4 och 6 §§).

Bilen
Angående bilen kan du göra en polisanmälan om brott för att ditt ex inte lämnar tillbaka din bil. Alternativt kan det kanske räcka med att du konfronterar henne med att du skulle kunna göra detta, så kanske hon lämnar tillbaka bilen självmant.

Om hon ändå inte vill lämna tillbaka bilen kan du ansöka om handräckning för detta hos KFM. Även detta görs på KFM:s hemsida. Det fungerar på samma sätt som ansökan om betalningsföreläggande förutom att verkställandet handlar om att KFM hjälper dig att återta bilen.

Om hon däremot bestrider brevet som KFM skickar är det återigen stämning i domstol som står till buds. Det skulle dock vara underligt om hon bestred ett sådant utslag då det som sagt bör vara lätt för dig att bevisa att bilen är din.

Sammanfattning
Jag tänker nu ställa upp vad du i stora drag bör göra och i vilken ordning.

1. Konfrontera henne återigen med vad du vill (ha betalt och eventuellt ha bilen tillbaka). Spela gärna in samtal och spara SMS/mail i bevissyfte.

2. Om hon fortfarande vägrar kan du konfrontera henne med att du kan ansöka om hjälp hos KFM samt anmäla henne för brott för brukandet av bilen och vägran att återlämna den.

3. Du kan ansöka om betalningsföreläggande för att få betalt och handräckning för att få tillbaka bilen. Länkarna till hemsidan för ansökan finns ovan under rubrikerna "Pengarna" och "bilen".

4. I sista hand, om hon bestrider kraven från KFM, är att du ansöker om stämning i domstol eller eventuellt hotar om detta om det räcker. Om det gått så här långt rekommenderar jag att du tar hjälp av en professionell jurist på Lawlines juristbyrå.

Jag hoppas att detta klargör situationen för dig. Om du har några följdfrågor angående mitt svar kan du ställa dessa till mig via Joel.Herrault@Lawline.se.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare