FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/10/2018

Hur kan man behandla avtalsbrott vid köp?

Hur kan man förutom att polisanmäla nån som bedragit en. Sålt en sak som man betalat men inte skickat varan. Eller om nån sålt en sak till överpris mot vad de kostar nytt. 2 olika ärenden

Lawline svarar

Hej och Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstår det handlar båda situationerna som du undrar över om när man som privatperson har köpt från en annan privatperson.

Sålt en sak till överpris

I en sådan situation är både den som säljer och den som köper likvärdiga parter, vilket innebär att köplagen är den lag som gäller.

Det är dock så att pris inte regleras enligt lag, vilket betyder att priset är fritt att komma överens om, det är så kallad avtalsfrihet. Avtalsfrihet är grunden för alla köp. (Köplagen 3 §)

Om du kan visa på att säljaren har lurat dig till ett högre pris, samtidigt som säljaren hade vetskap om att han tar ett så kallat ockerpris, att man tar högre pris än vad som är lämpligt. (Avtalslagen)

Sålt en sak men inte skickat

Det är fortsatt köplagen som är den främsta lagen som gäller i situationen. Och detta regleras faktiskt i den lagen. Du har rätt att få din köpta sak inom utsatt leveranstid.

Om leverans inte sker inom den tiden finns rätt har du, som köpare rätt till att kräva att leveransen fullgörs.(Köplagen 23 §)

Om dröjsmålet blir till större problem för dig, får du som köpare rätten att häva köpet. Samtidigt finns en rätt att få skadestånd i det fall du som köpare har fått ekonomiska förluster på grund av dröjsmålet. (Köplagen 25 och 27 §)

Praktiskt tillvägagångssätt

Första saken att göra är att ta kontakt med säljaren och alternativet skriva ett kravbrev. Om du redan har försökt detta sätt, är nästa steg att som du nämnt i fråga anmäla till polisen, vilket kan vara en möjlighet för situationen när saken inte skickats.

Annars finns möjlighet till en att så att säga tvista i domstol. Det görs genom att en stämningsansökan skickas in till tingsrätten, för att på så sätt få det reglerat i domstolen. Och här får man då presentera sina bevis som man anser pekar på att man själv har rätt.

Mer information om stämningsansökan kan du hitta här.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare